Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Samen met leerlingen in het secundair onderwijs gaat de opbouwwerker aan de slag om hun weerbaar te maken voor hun toekomstig leven in de maatschappij. Leerlingen bouwen via het onderwijs capaciteiten op die toegang geven tot maatschappelijke participatie. De school stimuleert positieve identiteitsontwikkeling, een krachtig zelfbeeld, verbindt leerlingen die ogenschijnlijk weinig gemeen hebben en moedigt hen aan tot samenwerken. Leerlingen die via de school aansluiting vinden bij de lokale samenleving, verwerven een plek in de samenleving. Op school leven leerlingen in diversiteit samen. Divers in sociaal-economische positie, herkomst, thuistaal, ... Door het samenleven op school ernstig te nemen en te ondersteunen, en alle leerlingen als volwaardige en gelijkwaardige actoren te erkennen binnen de school, zet de school in op solidariteit en democratie. De school oefent vaardigheden in samenleven die elke leerling levenslang van pas komt.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Participatiemomenten leerlingenraden

Na de analyse van de schoolcontext in het secundair onderwijs in Denderleeuw werden leerlingen en leerlingenraden bevraagd naar hun prioriteiten. Deze participatiemomenten werden door de deelnemende leerlingen als zeer waardevol ervaren. In totaal werden zo 40 leerlingen bereikt die een mooie mix van de  Denderleeuwse leerlingenpopulatie vertegenwoordigen. 

Vanuit de prioriteiten van deze participatiegroepen werd een plan van aanpak uitgewerkt op 3 grote focuspunten, nl. school- en studiekeuze, ouderbetrokkenheid en schoolkosten. Dit werd intern al besproken maar moet nog aan de directies worden voorgelegd.

School zonder Racisme – GO! Atheneum Denderleeuw  

Aan de start van 2023 vond er een Professionele Leergemeenschap (PLG) plaats in het GO! Atheneum. Dit project werd vanuit ‘School Zonder Racisme' opgestart. Naast leerlingen, leerkrachten en directieleden werkt ook de onderwijsopbouwwerker hier aan mee. Deze groep neemt het schoolbeleid onder de loep en bekijkt waar en hoe dit verbeterd kan worden om bv. de cultuur van de jongeren een plaats te geven op school. Iedere deelnemer zit vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel – dit geeft een bijzondere kijk op de kwetsbare achtergrond van leerlingen en geeft hen tegelijk eigenaarschap om hun stem te laten horen.  

Jeugdwelzijnsoverleg i.s.m. Uit De Marge 

Zie A20021

Outreach 

Er is geen opbouwwerk zonder outreach. Voor het secundair onderwijs is outreach bij jongeren gemakkelijker aan de schoolpoort dan voor ouders: die laatste groep komt niet naar de schoolpoort zoals in het basisonderwijs.  
De onderwijsopbouwwerker van SAAMO was op dinsdagen en donderdagen te spotten aan de schoolpoort van de secundaire scholen. Zowel voor de aanvang van de scholen als na afloop ervan, sprak zij daar op een laagdrempelige manier leerlingen aan. 

Andere sleutelmomenten op school worden gebruikt om ouders te kunnen bereiken, bijvoorbeeld: 

  • School en Ouders, de sessies voor ouders die door Ligo worden gegeven.  
  • Leonardo Dendert, een event dat voor de eerste keer georganiseerd werd door het Leonardo College.

In het voorjaar van 2023 werd de convenant voor onderwijsopbouwwerk secundair met SAAMO stopgezet. Op het moment van rapportering waren de onderhandelingen met het lokaal bestuur nog lopende.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G