A20031 Ouders versterken in het realiseren van een stimulerende thuiscontext voor de schoolloopbaan van hun kind
Een kind dat in een gezin opgroeit, put vanzelfsprekend uit het voorhanden zijnde gezinskapitaal dat bestaat uit het financieel kapitaal, sociaal kapitaal, cultureel kapitaal, gezondheidskapitaal en het psychologisch kapitaal. Met de hulp van een schoolopbouwwerker versterken we ouders binnen de thuiscontext zodat het gezinskapitaal verhoogt. Dit doen we door ouders maximaal te informeren over het onderwijsgebeuren en de verwachtingen die het onderwijs ten aanzien van hen heeft. Ook willen wij ouders hun school-gerelateerde administratieve competenties helpen verhogen, ondersteunen we hen bij het digitaal aanmelden en het gebruik van smartschool. We bestrijden sociale onderbescherming, leiden actief toe tot het vrijetijdsaanbod, onderzoeken hun recht op financiële tegemoetkomingen en verwijzen door naar hulp- en dienstverlening waar nodig.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS
Zie A20030 - Scholen en ouders ondersteunen inzake ouderbetrokkenheid en zo drempels wegwerken in contacten tussen scholen en maatschappelijk kwetsbare ouders
ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS
Voor dit thema werd vanuit de analyse, afgelopen najaar afgerond en voorgesteld tijdens het laatste directieoverleg van 2022, een opbouwwerkproject uitgewerkt rond school- en studiekeuze. Dit voorstel werd al in preview voorgesteld aan de schepenen van Onderwijs en Welzijn, de adjunct-algemeen directeur en diensthoofden van Huis van het Kind en Dienst Burgerzaken en Onderwijs.
De eerste focus binnen het voorgestelde project ligt op de overstap van basisonderwijs naar secundair: kwetsbare ouders en leerlingen kennen het onderwijssysteem niet altijd voldoende. We spreken dan zowel over het leerniveau, als over doorgroeikansen, toekomstperspectieven en beroepskeuzes die eraan vasthangen. Leerlingen komen op die manier meermaals terecht in een moeilijk schoolparcours dat niet voldoende aansluit bij hun talenten en competenties.
Ouders én leerlingen breed informeren over het onderwijssysteem, mogelijke richtingen en toekomstmogelijkheden kan al een groot deel van deze mismatches vermijden.
Zoals in 2022 wordt deze actie herhaald en verdergezet. Na een evaluatie worden de actiepunten mee opgenomen.
Het project School en Ouders (infomoment over o.a. gebruik SmartSchool) wordt op beide scholen georganiseerd i.s.m. LIGO en de opbouwwerker secundair onderwijs. Daarnaast wordt er ingezet op het informeren omtrent het ondersteunen en begeleiden van jongeren tijdens de examens, omgaan met meertaligheid en de doorstroom naar het hoger onderwijs. Zie ook A20030.
Ook wordt er in samenwerking met Ligo ingezet op warm onthaal op de scholen.
In het voorjaar van 2023 werd de convenant voor onderwijsopbouwwerk secundair met SAAMO stopgezet. Op het moment van rapportering waren de onderhandelingen met het lokaal bestuur nog lopende.
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Vertraagd