Bevoegde schepen
Jan De Nul
Sofie Renders

Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Project School en Ouders

Het project School en Ouders werd op 1 school in januari 2023 nieuw leven ingeblazen. In samenwerking met Ligo organiseert de school in de eerste kleuterklas elke dinsdagmorgen van 8u tot 8u30 het project "Welkom in de klas". Het project heeft tot doel ouders actief te laten participeren in de klas van hun kind om op die manier kennis te maken met de school- en klasomgeving, met de leerkracht en met andere ouders. De school leert de ouders beter kennen en op die manier kan een wederzijdse betrokkenheid verhoogd worden. Het project duurde 6 weken maar werd na de paasvakantie opnieuw opgestart voor een periode van 6 weken. De school wil het project volgend schooljaar opnieuw opstarten en uitbreiden naar andere klassen in de school. Op het directieoverleg van 12 juni toonden ook 3 andere scholen concrete interesse voor dit project. Samen met LIGO wordt bekeken hoe dit georganiseerd kan worden voor het schooljaar 2023-2024.

Er werd op het directieoverleg ook interesse getoond door 3 scholen voor de bustour. Hierbij leidt de school geïnteresseerde ouders toe om in samenwerking met onderwijsopbouwwerk en de coördinator inclusie met de bus van ons lokaal bestuur een aantal belangrijke locaties in onze gemeente te bezoeken. Bij elke locatie is er mogelijkheid tot een kort bezoek en een woordje uitleg van de verantwoordelijke ter plaatse. Op die manier willen we het netwerk van maatschappelijk kwetsbare gezinnen verder uitbreiden en ondersteunen.

In het schooljaar 2023-2024 willen we met de geïnteresseerde scholen ook aan de slag gaan rond ouderbetrokkenheid. In nauwe samenwerking met de scholen willen we op een Zorgplusoverleg aan de slag gaan met de methode "12 sleutels van ouderbetrokkenheid". Scholen gaan hierbij de eigen werking kritisch bekijken en krijgen concrete tips om structureel enkele mogelijke drempels weg te werken die een goede ouder-school-samenwerking in de weg kunnen staan. Daarnaast willen we op vraag heel schoolspecifiek een aanbod op maat uitwerken in het kader van "School en Ouders". Enkele partners zoals LIGO en Logo Dender zullen hierbij nauw betrokken worden. 

Aanwezigheid op school / schoolpoortcontacten

Tussen januari en juni 2023 was de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs elke woensdagmorgen en -middag aanwezig aan de schoolpoort van 1 school. In januari en februari 2023 was hij ook aanwezig op oudercontacten en ouderinfoavonden op verschillende scholen; in mei en juni 2023 bovendien op alle schoolfeesten van alle basisscholen. De scholen die in januari en februari niet aan bod kwamen, werden in de laatste week van juni bij oudercontacten einde schooljaar ook bezocht. Hoofddoel hier was het aanbod vanuit Huis van het Kind en andere gemeentelijke diensten kenbaar te maken via het verspreiden van folders, flyers en brochures en mensen toe te leiden waar nodig. 

Project Jong-Leren

Het project Jong-Leren werd ook in 2023 verder gezet door de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs. Er worden 15 gezinnen begeleid. Dankzij toegekende subsidies vanuit het Plan Samenleven is sinds maart 2023 gedurende 1 dag per week, een extra aanspreekpunt binnen Huis van het Kind actief voor vrijwilligers en studenten van Jong-Leren. Ze volgt elke vrijwilliger van dichtbij op, gaat bij hen op huisbezoek, coacht en begeleidt hen waar nodig en organiseert vormingen die hen kunnen ondersteunen in het begeleiden van maatschappelijk kwetsbare gezinnen. De onderwijsopbouwwerker blijft het aanspreekpunt van de scholen en de gezinnen. In functie daarvan zitten beiden heel regelmatig samen om alle relevante informatie te delen. 

Alle studenten en enkele vrijwilligers waren aanwezig op een vrijwilligersavond op 20 april, waarop ze uitgebreid konden kennis maken met de spelotheek en materialen konden uitlenen. Enkele casussen werden met de groep besproken en er werd ook gepeild naar hun verwachtingen, noden en behoeften van toekomstige vormingen. In mei en juni 2023 vonden twee vormingen plaats rond het eigen referentiekader en cultuursensitief handelen, georganiseerd en gebracht door medewerkers van het Agentschap voor Inburgering en Integratie. 

Op 10 mei 2023 werden er door Odisee Hogeschool feedbackgesprekken georganiseerd voor de zes stagestudenten. Hierop waren de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs en het aanspreekpunt voor de vrijwilligers vanuit Huis van het Kind ook aanwezig. Studenten kregen er niet alleen feedback maar konden ook vanuit hun ervaringen tips benoemen waar voor Jong-Leren zeker nog groeikansen liggen. 

Via lerende netwerken werd er in mei 2023 contacten gelegd tussen het onderwijsopbouwwerk en Odisee Hogeschool, Artevelde Hogeschool en Hogeschool Gent, met als hoofddoel het project Jong-Leren bij hen bekend te maken en mogelijke kandidaat stagestudenten voor volgend schooljaar aan te trekken.


ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

De participatiemomenten die door de SAAMO-opbouwwerker secundair onderwijs werden georganiseerd voor leerlingen, zouden in aangepaste vorm doorgaan voor ouders. Hier botste de onderwijsopbouwwerker op een aantal moeilijkheden zoals het bereiken van ouders van leerlingen om een dialooggroep te kunnen samenstellen. Via de andere werkingen van SAAMO Oost-Vlaanderen in Denderleeuw konden enkele ouders verzameld worden. Door omstandigheden is dit geplande participatiemoment niet kunnen doorgaan. 

Er werd een voorstel uitgewerkt om aan ouderparticipatie en - betrokkenheid in de schoolcontext te werken vanuit het opbouwwerk. Dit werd op 26 april 2023 voorgesteld aan de bevoegde schepenen & diensthoofden, maar staat on hold in afwachting van de onderhandelingen met SAAMO. 

School en ouders 

Net zoals in 2022 wordt deze actie herhaald en verdergezet. School en Ouders (infomomenten voor ouders) wordt momenteel op beide scholen georganiseerd i.s.m. LIGO en de opbouwwerker secundair onderwijs. 
In deze sessies gaan ouders en school samen aan de slag rond een specifiek thema. Voor schooljaar 2022-2023 werden voor beide scholen 4 sessies voorzien:

  • Hoe aan de slag gaan met Smartschool? (2x)
  • Hoe help ik mijn kind kiezen?
  • Hoe begeleid ik mijn kind tijdens de examens?

Er wordt door de scholen bewust gekozen voor deze inhoud: zo kunnen ze ouders in eerste instantie informeren over het van thuis uit ondersteunen en begeleiden van hun kinderen tijdens de examens, de doorstroom naar het hoger onderwijs en omgaan met meertaligheid in het gezin. De onderwijsopbouwwerker heeft ouders gemotiveerd om zich in te schrijven voor deze sessies. 

Op aangeven van leerkrachten werd een evaluatiemoment georganiseerd: zowel om het bereik van de infosessies te vergroten (de organisatie van de sessies heeft nog steeds een klein bereik) als om de sessies opnieuw meer op maat van kwetsbare ouders te herwerken/geven. LIGO neemt de evaluatiepunten mee voor de volgende sessies (schooljaar 2023-2024). Er is gekozen om volgend schooljaar een gezamenlijk infomoment te organiseren rond Smartschool – niet meer apart per school. Er wordt ook, bij wijze van experiment, door de scholen en Ligo gekozen voor een locatie buiten de schoolmuren. 

Ligo zet eveneens verder in op een samenwerking met de scholen rond ‘warm onthaal op school’. 

Er werd ook bij Digipunt gevraagd om Smartschool in het aanbod te voorzien: vrijwilligers van het Digipunt kunnen ouders ondersteunen bij het aanmelden voor en gebruiken van Smartschool.

Ondersteuning pedagogische studiedagen 

Tijdens de vorige pedagogische studiedag van het Leonardo College werd in samenwerking met de onderwijsopbouwwerker gewerkt rond diversiteit en meertaligheid. Naar aanleiding van het project “School for rights” werd er beslist om de komende pedagogische studiedag te werken rond o.a. ouderbetrokkenheid. De opbouwwerker organiseert deze sessie voor het leerkrachtenteam en biedt waar nodig ondersteuning bij de opbouw en uitwerking van de gehele studiedag. 

In samenwerking met de onderwijsopbouwwerker zal er ook voor het Koninklijk Atheneum een studiedag georganiseerd worden. Ook hier zal het gaan over ouderbetrokkenheid en diversiteit. De krijtlijnen voor deze studiedag worden samen met de school uitgetekend.

De inzet van de schoolopbouwwerker secundair onderwijs maakt nog deel uit van onderhandelingen tussen ons lokaal bestuur en de externe partner.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Vertraagd voor het secundair onderwijs

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

G