A20010 Co?rdinatie van de Lokale Taskforce Capaciteit in het onderwijs met jaarlijkse opvolging van de leerlingencijfers van alle scholen en rapportering aan de Vlaamse overheid
De dienst Onderwijs blijft de ontwikkelingen inzake de capaciteit en leerlingencijfers van alle scholen opvolgen, zowel voor het basis- als secundair onderwijs. Indien nodig zullen de lokale taskforces capaciteit net als vorige jaren opnieuw samengeroepen worden en wordt eventueel een dossier ingediend bij het departement Onderwijs en Vorming. De driejaarlijkse capaciteitsmonitoren van het departement (2021 en 2024) zullen hierbij belangrijke momenten zijn.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Capaciteitsmiddelen
Eind 2020 bereikte de bovengemeentelijk taskforce onder leiding van lokaal bestuur Denderleeuw een akkoord over de verdeling van €3.052.080,04 aan middelen. Dit komt neer op de creatie van 458 extra plaatsen in het secundair onderwijs binnen onderwijszone Ninove.
- Vanuit het GO! werd een projectvoorstel ingediend voor het creëren van 88 nieuwe plaatsen in het Atheneum in Ninove. Daarbij werd €557.180 toegewezen vanuit de Onderwijszone Ninove en werd €853.764 overgeheveld vanuit andere onderwijszones en toegevoegd ten behoeve van dit project. In totaal werd dus €1.411.244 toegewezen aan het project van het gemeenschapsonderwijs.
- Aan het project van Richtpunt Campus Ninove (Provinciaal Onderwijs) werd €330.000 toegewezen voor de creatie van 80 additionele plaatsen.
- Vanuit het vrij onderwijs werden drie projecten ingediend. Daarbij werd een akkoord bereikt om €429.722,48 toe te wijzen aan het Leonardocollege in Denderleeuw voor de creatie van 110 extra plaatsen, €658.349,56 toe te wijzen aan het Hartencollege in Ninove voor een renovatieproject dat 110 nieuwe plaatsen zou moeten opleveren en €222.766 voor een extra capaciteit van 70 plaatsen voor het Immaculata Maria-instituut Roosdaal.
Zo werd de ambitie om een belangrijke onderwijsspeler te zijn in de regio nog maar eens kracht bij gezet. Op 5 maart 2021 keurde de Vlaamse Regering de voorgestelde verdeling van de capaciteitsmiddelen goed.
Capaciteitsmonitor
Op 16 februari 2021 ontving ons lokaal bestuur een brief van de minister van Onderwijs waarin we werden uitgenodigd om deel te nemen aan de aanbodbevraging van de schoolcapaciteit. Deze bevraging maakt deel uit van de derde editie van de zogenaamde capaciteitsmonitor schoolinfrastructuur kleuter- en leerplichtonderwijs van de KU Leuven en VUB. De onderzoekers verwerken de gegevens uit de bevraging in de capaciteitsmonitor. Voor gemeenten die niet deelnemen aan de aanbodbevraging, kunnen de effectieve capaciteitsnoden niet correct bepaald worden. Een gevolg hiervan kan zijn dat de scholen in deze gemeenten niet in aanmerking komen voor subsidiëring van schooluitbreidingsprojecten in de toekomst. De dienst Onderwijs verzamelde in samenwerking met alle basisscholen en secundaire scholen in Denderleeuw de nodige gegevens over het aanbod. Deze cijfers werden begin april overgemaakt aan het onderzoeksteam.
Resultaten capaciteitsmonitor en verdeling nieuwe middelen
- In het basisonderwijs in Denderleeuw kwam de vraag in 2019-2020 boven de 85% capaciteit van het aanbod in onze gemeente, waardoor er mogelijks tekorten dreigden te ontstaan. In de jaren 2022-2023 daalt de vraag naar basisonderwijs licht en stabiliseert deze omtrent de 85% capaciteit-lijn (2500 plaatsen) of iets lager. Aangezien de sterke groei van de periode tussen 2009 en 2020 licht afneemt en stabiliseert worden er de komende jaren geen verdere problemen verwacht qua capaciteit in het basisonderwijs.
- In het secundair onderwijs stijgt de vraag nog steeds met een verwachte piek in 2026. De 85% capaciteitslijn is in 2015 reeds overschreden. Er is dus een duidelijk tekort aan plaatsen in het secundair onderwijs in Denderleeuw. Dit maakt dat we ook dit jaar aanspraak kunnen maken op de capaciteitsmiddelen van de Vlaamse overheid. Vanaf 2026 zien we wel een stabilisatie van de vraag. Deze stabilisatie ligt in lijn met de Vlaamse trend waarbij de vraag ook de komende jaren zal stabiliseren of afnemen. Met uitzondering van de grote steden: de situatie in Gent, Antwerpen en Brussel is mogelijk problematisch.
Op 28 februari 2022 maakte de minister van Onderwijs bekend dat er op basis van de resultaten van de capaciteitsmonitor opnieuw 180 miljoen euro vrijgemaakt werd voor extra plaatsen in de klas. De resultaten toonden aan dat er in onderwijszone Ninove tegen schooljaar 2027-2028 een tekort van 1059 plaatsen zou zijn in het secundair onderwijs. Deze tekorten stellen zich vooral in Ninove en Denderleeuw.
Deze resultaten leidden er toe dat er 3.850.000 euro toegekend werd aan onze onderwijszone. Onder leiding van de dienst Onderwijs van Denderleeuw werd er op 28 februari 2022 een bovengemeentelijke taskforce samengeroepen. Door de taskforce werden drie projecten naar voor geschoven voor de eerste toekenningsfase in mei 2022. De Vlaamse regering keurde op 24 juni 2022 een eerste selectie van projecten goed. Daarbij werden de drie vooruitgeschoven projecten van onderwijszone Ninove weerhouden:
- GO! Atheneum Ninove ontvangt 121.826 euro voor de additionele creatie van 13 plaatsen
- Leonardocollege Denderleeuw ontvangt 923.473 euro voor de verderzetting van hun gefaseerde project. Dit is goed voor 196 extra plaatsen
- Hartencollege Ninove ontvangt 1.067.256 euro voor de verderzetting van hun gefaseerde project. Dit is goed voor 138 extra plaatsen
Op 15 september 2022 kwam de bovengemeentelijke taskforce nogmaals digitaal samen voor de 2e toekenningsfase. Er werden geen nieuwe projecten naar voor geschoven door de leden van de taskforce. De scholen die op dat moment een project hadden lopen formuleerden wel hun bezorgdheid omtrent de sterk opgelopen materiaal- en energieprijzen. De voorziene budgetten en de bijhorende subsidiëring dreigen daardoor onvoldoende te zijn. Deze bezorgdheid werd gedeeld door alle leden van de taskforce en meegegeven aan Onderwijs Vlaanderen.
In 2023 kwam de TF Capaciteit niet meer samen. Op 13 januari 2023 vond de feestelijke opening van de nieuwbouw van het Leonardocollege plaats.