Bevoegde schepen
Jo Fonck

Duurzaam en kwaliteitsvol wonen gaat niet enkel over de woongelegenheid op zich, maar heeft ook alles te maken met de woonomgeving. Daarom is het ook belangrijk dat de inwoners aangespoord worden om hun eigen perceel, voetpad of berm te onderhouden door het onkruid en wilde begroeiing, vervuilende producten of materialen te verwijderen.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

De actie rond het opvolgen van verwaarloosde voetpaden & percelen wordt voortgezet. Inwoners worden aangemaand om hun voetpad en de greppel voor de woning onkruidvrij te houden, wildbegroeiing van planten/bomen te snoeien en de (voor)tuin te onderhouden. Dit gebeurt zowel op basis van een klacht als op grond van buurtonderzoeken uitgevoerd door de gemeentelijke diensten. Deze brieven worden in het kader van de actie 'propere buurt' systematisch verzonden. Er is zowel opvolging op het terrein als door de administratie. 

Er wordt twee maal per jaar (voorjaar en najaar) gericht gecontroleerd en geflyerd indien een onregelmatigheid wordt vastgesteld. De burger krijgt daarbij eerst de kans om de situatie te verhelpen, maar bij een hercontrole zal er indien nodig direct overgegaan worden tot het uitschrijven van een GAS-vaststelling. De eerste controleronde in 2023 werd uitgevoerd in juni. Hierdoor zijn de cijfergegevens pas bij de volgende update beschikbaar. 

  2022 2023 2024 2025
Aantal aangeschreven eigenaars/bewoners ikv 'propere buurt'-campagne (owv gevaar voor openbare veiligheid) 586 nog niet beschikbaar    
Aantal GAS-vaststellingen ikv 'propere buurt'-campagne (owv gevaar voor openbare veiligheid)

74

nog niet beschikbaar    

 

Ook op het vlak van nieuwe omgevingsvergunningen wordt rekening gehouden met verwaarloosde, aftandse of ontbrekende voetpaden, waarbij indien nodig een stedenbouwkundige last wordt opgelegd in de zin van artikel 75 omgevingsvergunningsdecreet. Het gaat om aanvragen voor het bouwen of verbouwen van woningen. 

Er wordt per dossier gekeken of, en welke maatregel nodig is: 

  • Er kan volstaan worden met een financiële waarborg wanneer het bestaande voetpad kan behouden worden (financiële waarborg).

OF

  • Kosteloze grondafstand in functie van een al dan niet te realiseren rooilijn en navolgende opname in het openbaar domein (last kosteloze grondafstand);
  • De heraanleg, uitbreiding of nieuwe aanleg van een voetpad op basis van de principes in het gemeentelijk bouwreglement waarbij een voetpadbreedte van 1,5 meter nagestreefd wordt en de eventuele extra voetpadbreedte als groen wordt voorzien (last aanleg openbaar domein); 

Betreft kosteloze grondafstand en heraanleg, uitbreiding of nieuwe aanleg van voetpaden werden sinds 1 januari 2021 in 15 omgevingsvergunningen deze lasten afzonderlijk of indien nodig, gecombineerd, opgelegd. Dit wordt bijgehouden in een opvolgingslijst. In 2023 zal deze een eerste maal geverifieerd en op het terrein gecontroleerd worden. Via "bestuursdwang" kan indien nodig de realisatie van de last in rechte worden afgedwongen.

Om kosteloze grondafstanden beter op te volgen werd bovendien een nieuwe werkwijze geformaliseerd waarbij vooraf opgemaakte 'eenzijdige verbintenissen kosteloze grondafstand' aan de aanvrager worden toegestuurd. Deze moet ervoor zorgen dat de voormelde lasten inzak kosteloze grondafstand ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. De invoering van deze werkwijze zorgt voor een ruimer en beter aangelegd openbaar domein, met specifieke focus in vele gevallen op voetpaden. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

--