A10813 Meer inzetten op handhaving en sleutelprocessen evalueren inzake afdwingbaarheid
Als lokaal bestuur doen we beroep op een extern sanctionerend ambtenaar van de provincie die beslist of en welke sanctie er wordt gekoppeld aan de vaststelling van een inbreuk op het GAS-reglement. Deze beslissing wordt aan ons overgemaakt waarna er wordt overgegaan tot invordering van de boete. We willen dit proces en de doorlooptijd van vaststelling tot eigenlijke sanctie grondig bekijken. Indien dit nodig en mogelijk is, willen we deze procedure efficiënter maken.
Sommige van de bestaande retributiereglementen hebben betrekking op een fenomeen dat ook is opgenomen in het GAS-reglement, zoals inname van het openbaar domein. We willen een evaluatie maken van de efficiëntie en het nut van deze retributiereglementen en waar nodig aanpassen.
We maken ook werk van het bewaken van de uitvoering en toepassing van de statutaire doelstellingen van de vzw’s actief op ons grondgebied. Dit wil zeggen dat we nagaan of deze vzw’s echt de hoofdactiviteit uitoefenen zoals voorzien in hun statuten.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Het belastingreglement op sluikstorten van 19 december 2019 werd, op advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur, omgevormd tot een retributiereglement en werd in juni 2021 goedgekeurd op de gemeenteraad. Dit reglement clustert de tarieven die betrekking hebben op de afdeling Openbare ruimte. Bij de vaststelling van een sluikstort dient een onderscheid gemaakt te worden tussen het sanctionerend luik enerzijds waarbij een GAS-boete wordt opgelegd volgens het GAS-reglement. Daarnaast kan een lokaal bestuur een retributie aanrekenen voor het verwijderen en verwerken van deze achtergelaten afvalstoffen waarbij een kostendekkend tarief moet worden toegepast. Tijdens dezelfde raadszitting in juni werd ook een politieverordening goedgekeurd m.b.t. inzameling en beheer van huishoudelijke afvalstoffen. Ilva wenste immers dat de aangesloten gemeenten werk maken van een sluitend wettelijk kader voor de handhaving van ongewenst gedrag i.v.m. huishoudelijke afvalstoffen.
Op het college van burgemeester en schepenen van 11 februari 2020 werd met SOLVA een samenwerkingsovereenkomst afgesloten rond de handhaving van stedenbouwkundige misdrijven en milieumisdrijven. Dit betekent dat SOLVA benoemde handhavingsambtenaren ten dienste stelt van ons lokaal bestuur met het oog op het voorkomen en sanctioneren van dergelijke misdrijven. Deze handhaving vormt naast ruimtelijke planning en het vergunningenbeleid de 3de noodzakelijke pijler om een degelijk omgevingsbeleid te voeren.
Om in samenwerking met SOLVA nog efficiënter de goede ruimtelijke ordening te bewaken, keurde de gemeenteraad op 21 december 2021 een handhavingsplan ruimtelijke ordening en milieu goed. In dit plan wordt in de eerste plaats ingezet op zachte handhaving:
- overmaken van alle nuttige raadgevingen om te voorkomen dat een stedenbouwkundig(e) inbreuk of misdrijf dreigt te worden gepleegd
- aanmanen om nodige maatregelen te nemen om een inbreuk of misdrijf te beëindigen, de gevolgen ervan deels/geheel ongedaan te maken of herhaling te voorkomen wanneer deze worden vastgesteld bij de uitoefening van de opdrachten als verbalisant ruimtelijke ordening
Op 18 oktober 2022 werd het afdelingshoofd Wonen & Ondernemen aangesteld als verbalisant ruimtelijke ordening.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal handhavingstrajecten bij dienst Wonen & Ondernemen in handen van handhavingsambtenaar Solva | 75 | 75 (resultaat van aantal opgeloste en nieuwe dossiers) |
Op 8 februari 2022 keurde het schepencollege de intekening goed op het handhavingsproject zwerfvuil van OVAM. In december 2022 gingen de eerste handhavers van OVAM op pad in de straten van Denderleeuw en werden personen op heterdaad betrapt terwijl ze zwerfvuil op de openbare weg deponeerden.
Zie ook A10002 Leegstand en verwaarlozing frequenter controleren, registreren en streng aanpakken.
Zie ook A20400 Taskforce Domiciliefraude breidt werking uit.