A10801 Taakverdeling scherpstellen tussen wijkagenten en gemeenschapswachten en activeren wijkwerking met aanspreekpunt voor inwoners
De wijkagenten en de gemeenschapswachten vormen een eerste laagdrempelig aanspreekpunt voor onze inwoners. Iedere wijk of deelgemeente is verbonden aan een vaste wijkagent die zichtbaar, aanspreekbaar en aanwezig is in deze buurt. Dit systeem willen we doortrekken naar de gemeenschapswachten zodat ook zij een wijk of buurt toebedeeld krijgen en de vaste contactpersoon worden voor onze mensen.
Gemeenschapswachten en wijkagenten hebben een gedeelde doelstelling: de gemeente veilig en leefbaar houden voor alle burgers. Hun takenpakket en bevoegdheid is verschillend en kan aanvullend op elkaar zijn. Daarom is het noodzakelijk om goede afspraken te maken via doorgedreven overleg en een goede samenwerking tussen wijkagenten en gemeenschaps-wachten.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Op 1 januari 2021 startte een nieuwe gemeenschapswacht. Samen met een collega-gemeenschapswacht is hij aanspreekpunt voor de "wijk" Denderleeuw. De voorstelling van de nieuwe gemeenschapswacht en de dienst Veiligheid werd opgenomen in de Schakel van maart 2021.
Er wordt ingezet op een jaarlijks overleg tussen gemeenschapswachten en de wijkagenten om de samenwerking en taakverdeling optimaal af te stemmen. Dit overleg werd reeds opgestart. Er werd ook voorbereidend werk gedaan om communicatie- en feedbackkanalen uit te werken en te digitaliseren. Ook de samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst gemeenschapswachten en de lokale politie wordt vernieuwd op basis van de relevante wetswijzigingen. Het ontwerp van overeenkomst is klaar en dient verder gefinaliseerd en goedgekeurd te worden in de loop van 2023.
De gemeenschapswachten en de wijkagenten hebben ook heel regelmatige informele contacten om de afhandeling van bepaalde cases te bespreken en hierover praktische afspraken te maken.