A10720 Onderhandelingen voeren met De Lijn voor een betere bereikbaarheid met onze buurgemeenten
Gemeente Denderleeuw maakt samen met verschillende andere lokale besturen deel uit van de Vervoersregioraad Aalst. Dit is een overlegorgaan waar mobiliteitsspelers zoals De Lijn, NMBS, het departement Mobiliteit en Openbare werken, … zich binnen een bepaalde regio buigen over het mobiliteitsbeleid. Eén van hun taken is het opmaken van een regionaal mobiliteitsplan. Hierbij krijgen de gemeenten voortaan een belangrijke rol in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, het logistiek transport en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, ... Ook het opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s die van strategisch belang zijn behoren tot de taak van deze vervoersregioraad.
Als lid van de vervoersregioraad Aalst zullen we verder blijven ijveren voor een vlottere en betere bereikbaarheid met onze buurgemeenten. Essentieel hierbij is een busverbinding met Liedekerke en Teralfene - onze buurgemeenten net over de provinciegrens.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
De nieuwe buslijn tussen Liedekerke en het station van Denderleeuw zal uitgerold worden bij de implementatie van het concept basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering en De Lijn. Deze uitrol van de basisbereikbaarheid heeft echter vertraging opgelopen, wat ook gevolgen heeft voor de uitrol van de busverbinding met Liedekerke.
Tussen de gemeenten Denderleeuw en Liedekerke en De Lijn Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen werd alvast eind 2020 een akkoord bereikt. In het voorjaar van 2021 werd een traject opgemaakt voor deze busverbinding, maar dit werd nog niet officieel goedgekeurd. Deze verbinding maakt immers deel uit van het totale plan basisbereikbaarheid dat moet goedgekeurd worden door de Vervoersregioraad Vlaamse Rand. Er waren geen bezwaren tegen deze busverbinding, wel tegen een ander onderdeel in het plan. Het plan moet in zijn totaliteit goedgekeurd worden alvorens de verbinding actief kan worden. Een concrete timing werd nog niet verkregen van De Lijn. De effectieve uitrol werd inmiddels verschoven naar 2024.
In 2022 werd de Kasteelstraat door middel van een subsidie van de Vlaamse overheid verkeersveiliger gemaakt voor de fietser en werd er van de gelegenheid gebruik gemaakt om alvast de perrons aan te leggen voor de nieuwe bushaltes die deze nieuwe buslijn zal aandoen. De bijhorende schuilhuisjes werden geplaatst op 30 januari 2023.
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Vertraagd: vermoedelijke uitrol in 2024 (uitrol basisbereikbaarheid)