A10702 In samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer en de lokale politie streven naar meer verkeersveiligheid op de gewestwegen
In het mobiliteitsplan van de gemeente werden enkele voorstellen en schetsen opgemaakt voor de aansluiting van de zijstraten op de gewestweg. Deze voorstellen werden opgemaakt met aandacht voor veilige fietspaden en fietsoversteekplaatsen. Dit alles resulteerde in een streefbeeld voor de N405. De effectieve uitwerking van dit streefbeeld vormt het onderwerp van een studie die zal moeten opgestart worden samen met het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen. Voor een concrete timing voor deze studie zijn we afhankelijk van de planning van het Agentschap.
Ook met de lokale politie werken we samen rond verkeersveiligheid op onze gewestwegen. In het zonaal veiligheidsplan van de lokale politie en in dit meerjarenplan werden de doelstellingen op dit vlak op elkaar afgestemd. De politie legt hierbij een focus op het beheersen van het aantal verkeersongevallen met doden en lichamelijk letsel tegen 2025 met aandacht voor preventie, sensibiliseren en repressie en met extra aandacht voor verkeersveiligheid op plaatsen waar ongevallen gebeuren.
Hiernaast bundelt Denderleeuw de krachten met Ninove, Haaltert en Aalst om een snelle en veilige fietsverbinding te realiseren langs de Expresweg (N45) tussen Ninove en Aalst. De realisatie is nog niet voor meteen. De samenwerkingsovereenkomst, die binnenkort op agenda van de schepencolleges en gemeenteraden staat, gaat vooral over een voorbereidende studie. Daarbij wordt in eerste instantie naar het beste traject of mogelijke alternatieven gezocht. Het dossier moet ook bij de provincie en het gewest bepleit worden.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Eind 2019 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd tussen Aalst, Ninove, Haaltert en Denderleeuw met daaraan gekoppeld een studieopdracht voor het realiseren van een veilige en hoogwaardige fietsverbinding tussen Aalst en Ninove. Het aangestelde studiebureau werkte 5 mogelijke tracés uit met een afwegingskader op basis van fietspotentieel, knelpunten & technische haalbaarheid van het tracé. Op vraag van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) werd bijkomend onderzoek uitgevoerd voor 3 tracés. Eind mei 2022 werd de studie afgerond:
1) Langs de Dender: dit tracé heeft een aanzienlijke omrijfactor en de uitbreidingsmogelijkheden voor fietsinfrastructuur zijn door ruimtelijke randvoorwaarden sterk beperkt.
2) Langs de spoorlijn: dit tracé zorgt voor een verknoping met Denderleeuw station, maar ook hier zijn heel wat ruimtelijke obstakels en randvoorwaarden die overwonnen moeten worden.
3) Langs de N45: dit tracé is de meest directe en rechtlijnige verbinding voor zowel auto- als fietsverkeer.
Uit de studie kwam naar voren dat het tracé langs de N45 de voorkeur geniet. Midden 2022 werd een gezamenlijk schrijven verstuurd naar de minister, de Vervoersregioraad en de provincie:
- om de hoogwaardige fietsverbinding (langs N45) toe te voegen aan het fietsroutenetwerk binnen het voorliggende regionaal mobiliteitsplan
- om in samenspraak met de lokale besturen en via de daarvoor voorziene procedures budgetten te voorzien om de fietsverbinding waar te maken op het terrein
- om een integrale visie te ontwikkelen over de verkeersstructuur ten zuiden van Aalst en de positie van de fiets als motor van de mobiliteit van de toekomst
Op 1 september 2022 ontving het lokaal bestuur Denderleeuw bericht van de minister waarin ons initiatief wordt toegejuicht. Een belangrijke volgende stap volgens de minister is om te bekijken of de N45 kan worden opgenomen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Dit netwerk wordt bepaald door de Vervoerregioraad. De suggestie voor een bovenlokale fietsverbinding langs de N45 dient door de administratie van AWV bekeken te worden in het geheel van alle investeringsvoorstellen. AWV heeft beloofd het voorstel alvast meenemen in een volgend bilateraal overleg met de betrokken besturen (Aalst, Ninove, Haaltert en Denderleeuw). Tot op heden werd nog geen datum voor een overleg geprikt.
In 2020 zorgde AWV al voor de heraanleg van de N405 tussen het kruispunt met de Industrielaan in Aalst en de Hertstraat in Denderleeuw voor een verbetering van het wegcomfort en de veiligheid van de weggebruikers. Een aannemer vernieuwde de rijweg, de fietspaden en een deel van de voetpaden. De aansluiting van het fietspad aan de Hertstraat werd veiliger gemaakt en het kruispunt met de Hertstraat werd ingesnoerd (versmald) in het kader van meer verkeersveiligheid.
Eind april 2022 informeerde AWV ons dat in het kader van het 'relanceplan fiets' de fietspaden op de N405 in Denderleeuw, tussen de Hertstraat en de Steenveldlaan, zouden heraangelegd worden. Concreet zal AWV zorgen voor het vervangen van de klinkers van de bestaande fietspaden door asfalt. De ontwerpplannen werden opgemaakt door het studiebureau van AWV en goedgekeurd door college van burgemeester en schepenen in de zitting van 2 augustus 2022. AWV plant de uitvoering van de werkzaamheden, voorlopig, in voor 2023. Een concrete timing van deze werken is nog niet gekend.
Begin 2021 nam het college van burgemeester en schepenen kennis van het schrijven van de Vlaamse minister van Mobiliteit & Openbare werken over de aanpak van veilige schoolroutes waarvoor een bedrag van 30 miljoen euro werd uitgetrokken. Lokale besturen konden quick wins doorgeven langs gewestwegen (dossiers waarvoor geen zware vergunningsprocedures nodig zijn en dus snel gerealiseerd kunnen worden). Deze vraag werd besproken met de lokale politie. Volgende prioriteiten werden doorgegeven:
- Prioriteit 1: fietsoversteek aan de Kouterbaan met het aanbrengen van een fietssuggestiestrook als voorstel om de oversteek te accentueren
- Prioriteit 2: oversteek van de N405 aan kruispunt Leeuwerikenlaan met het voorstel om de oversteek te beveiligen d.m.v. verkeerslichten (met drukknop voor fietsers)
- Prioriteit 3: oversteek van de N405 aan kruispunt Regentiestraat met het voorstel om de oversteek te beveiligen d.m.v. verkeerslichten (met drukknop voor fietsers)
Om de oversteekplaats voor fietsers, komende uit de kant Aalst richting de Kouterbaan te accentueren (prioriteit 1), bracht AWV in het voorjaar van 2022 een fietsbegeleidingsmarkering aan. Prioriteiten 2 en 3 werden niet weerhouden omdat een vierarmig kruispunt uitrusten met verkeerslichten met drukknop geen veilige oplossing is, gezien de fietsers en voetgangers uit beide takken van de N405 komen. Deze kruispunten veiliger maken kan enkel door het kruispunt uit te rusten met volwaardige verkeerslichtenregeling. Op dit moment is dit niet aan de orde.
Naast bovengenoemde quick wins werd aan AWV ook de vraag gesteld om alle verkeerslichten langs gewestwegen op ons grondgebied conflictvrij in te richten. Kruispunt De Pelsmaecker werd al aangepakt. AWV zal op termijn alle verkeerslichten in hun beheer ombouwen naar een actieplan. De prioriteit wordt bepaald aan de hand van verkeersdrukte en ongevallenstatistieken. Het kruispunt N45 Expresweg met de Wildebeekstraat stond op de planning voor 2022 maar werd verschoven naar 2023, vermoedelijk rond het bouwverlof. De kruispunten Paaken en Strokapel zijn op dit moment nog niet ingepland, maar komen later zeker nog aan de beurt.
In augustus 2021 deed het lokaal bestuur Denderleeuw een aanvraag tot plaatsing van:
- een roodlichtcamera voor het kruispunt N45 met de Hoogstraat/Iddergemsesteenweg te Denderleeuw &
- een trajectcontrole op de N405
Deze aanvraag werd in april 2022 goedgekeurd door de minister. Begin maart 2023 ontving het lokaal bestuur van het Agentschap Wegen & Verkeer het bericht dat de plaatsingsopdracht voor de roodlichtcamera gegeven werd.
Na een terreinbezoek i.k.v. de trajectcontrole kan een verbintenisverklaring opgesteld worden, het protocoloverleg ondertekend worden en de opdracht tot plaatsing van deze installatie gegeven worden.
De inwerkingstelling van de trajectcontrole op de N45 (tussen Aalst en Ninove) heeft langer geduurd dan verwacht, maar op 15 mei 2023 traden de camera's officieel in werking. Belangrijk gezien de vele snelheidsovertredingen die de politie er vaststelde en het aantal verkeersongevallen langs het traject de voorbije jaren. Absolute prioriteit is er nu de verkeersveiligheid te verhogen en het aantal ongevallen te verminderen.