A10700 Opstellen fiets- en voetpadenplan op lange termijn voor gespreide (her)aanleg en verbinding tot aangename wandel- en fietstrajecten
In het kader van het STOP-principe (waarbij de prioriteit eerst naar stappen, trappen, openbaar vervoer en dan pas naar personenwagens gaat) willen we inzetten op goed begaanbare voetpaden en fietspaden. Door de opmaak van een plan willen we tot een toegankelijk openbaar domein komen.
In het verleden werd reeds een objectieve inventarisatie opgesteld van de toestand van de voetpaden. Deze inventaris zal geactualiseerd worden en als basis dienen voor de opmaak van een voetpadenplan.
Voor de fietspaden zal er onderzoek gebeuren naar welke missing links er kunnen gerealiseerd worden zodat zoveel mogelijk vlotte fietsverbindingen ontstaan door onze gemeente. Een grote beperking hierbij vormt de beperkte ruimte - zeker in het centrum van Denderleeuw - om fietspaden aan te leggen. Om deze te realiseren zal er dus een link nodig zijn met de opmaak van het circulatieplan en mogelijke aanpassing naar eenrichtingsstraten op een aantal plaatsen.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Op 28 mei 2020 keurde de gemeenteraad het subsidiereglement 'heraanleg voetpad op eigen initiatief' goed. Als lokaal bestuur zetten we in op voetpadvernieuwing. De algemene vernieuwing van de voetpaden wordt projectmatig aangepakt en er lopen ook verschillende projecten binnen de gemeente waarbij de vernieuwing van de voetpaden voorzien is. Uiteraard is het financieel en praktisch niet mogelijk om alle voetpaden in Denderleeuw tegelijk aan te pakken. Maar het is wel zo dat we regelmatig meldingen krijgen over de slechte staat van bepaalde voetpaden of delen ervan. Om aan de vraag van inwoners tegemoet te komen, willen we hen de mogelijkheid bieden om zelf het initiatief te nemen om hun voetpad heraan te leggen. Als lokaal bestuur bieden we een subsidie aan tot 1250 euro, afhankelijk van de grootte van de kosten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Goedkeuring aanvragen aanleg voetpad op eigen initiatief | 8 | 7 | 5 | 2 |
Daarnaast leveren we ook inspanningen voor onze voetpaden door:
- in de stedenbouwkundige vergunning bij verbouwingen of nieuwbouwwoningen op te nemen dat de bouwheer voor aanvang van de werken een waarborg moet betalen ter garantie van de goede staat van het voetpad
- wanneer er geen voetpad aanwezig is voor het bouwperceel in de stedenbouwkundige vergunning op te nemen dat de bouwheer verplicht een voetpad moet aanleggen voor zijn perceel
Binnen grote wegenprojecten wordt de vernieuwing van voetpaden in principe standaard meegenomen (zie acties A10220, A10310, ...). Daarnaast zorgt het wegenteam waar nodig voor kleinere herstellingen.
Als lokaal bestuur zorgden we ook voor de aanleg van bijkomende voorzieningen voor fietsers (A10703), zoals:
- De aanleg van de voet- en fietsweg Zandplaatstraat. Deze werd eind 2021 goedgekeurd voor uitvoering binnen de subsidie 'veilige schoolroutes Liedekerke-Denderleeuw'. De werken zijn gestart op 28 november 2022 en werden voltooid midden januari 2023.
- Daarnaast werden ook een fietssuggestiestrook in de rijrichting van het verkeer aangelegd in de Zandplaatstraat en kregen de J. Sonckstraat en Dr. Cochezstraat het statuut van een fietsstraat.
- Ook in de Kasteelstraat werden fietssuggestiestroken aangelegd in het kader van de subsidie 'veilige schoolroutes Liedekerke - Denderleeuw'.
Onze tweede subsidieaanvraag 'veilige schoolroutes Landuitstraat - Kasteelstraat' werd op 5 december 2022 goedgekeurd door minister Peeters. Op 16 mei 2023 werd een lastenboek goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen voor de aanleg van fietssuggestiestroken en enkele aanpassingswerken in de Landuitstraat en in de Huissegemstraat.
In het RUP Denderpark (A10212) en in het wegenisdossier van de Thontlaan (A10230) zal een gedeelte van de geplande fietssnelweg F415 gerealiseerd worden. SOLVA ondersteunt ons lokaal bestuur hierbij tot het indienen van een subsidiedossier bij de provincie Oost-Vlaanderen. Deze fietssnelweg vormt de verbinding tussen Erpe-Mere en Denderleeuw en sluit ter hoogte van het Denderpark aan op de fietssnelweg gelegen aan het jaagpad langsheen de Dender richting Aalst en Ninove en op de fietssnelwegen richting Vlaams-Brabant en Brussel. Gezien beide acties al voorzien zijn in het meerjarenplan lijkt het opportuun om van de werken gebruik te maken om al een deel van deze fietssnelweg te realiseren. Concreet gaat dit over het gedeelte tussen het jaagpad en de rotonde Rendac. Zie ook A10311 en A10702.
In het kader van het Vlaamse relanceplan keurde het college van burgemeester en schepenen van 11 oktober 2022 een subsidieaanvraag via het Kopenhagenplan goed voor de aanleg van fietsinfrastructuur tussen het Walleken en de Stadionlaan. Op 13 oktober 2022 werd een subsidieaanvraag ingediend via het Digitaal Loket enkel voor de aanleg van een fietspad met groenbuffer op het Walleken en voor de heraanleg van de fietsweg tussen Walleken en Stadionlaan. Dit omdat de overige delen van het ontwerpplan niet in aanmerking kwamen voor de subsidies binnen het Kopenhagenplan en er onvoldoende budget beschikbaar is.
Inmiddels werd het lokaal bestuur in kennis gesteld dat minister Somers een maximale projectsubsidie van 110.916,67 euro heeft vastgelegd voor Denderleeuw voor het ingediende project. Het college van burgemeester en schepenen dient een beslissing te nemen over het al dan niet verder zetten van deze projectsubsidie. Indien wordt verder gegaan met het project zal het ontwerp moeten voorgelegd worden aan een projectstuurgroep. Zie ook A10502 (Herinrichting sport- en recreatiepark A. De Pelsmaecker).
Het opstellen van een fiets- en voetpadenplan op lange termijn is nog niet gebeurd. Wat wel al gerealiseerd werd, is het zogenaamde 'kindlint': de inventarisatie van straten en trage wegen waarlangs kinderen en jongeren zich op een veilige manier kunnen verplaatsen binnen onze gemeente. Dit geeft de voornaamste verbindingen weer en de 'missing links' waarop nog moet ingezet worden qua verkeersveiligheid, comfort voor zwakke weggebruikers, ... De dienst Openbare ruimte zet in op de optimalisatie van het kindlint (A10712).
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Veilig fiets- en voetgangersbeleid is een proces dat blijft doorlopen. Bij de (her)aanleg van straten of nieuwe projecten vormt het STOP-principe de basis van het ontwerp.