Bevoegde schepen
Jo Fonck

In en rond de stationsbuurt leeft bij sommige reizigers en bewoners een onveiligheidsgevoel ondanks de dalende trend in de criminaliteitscijfers de laatste jaren. Om het gevoel van veiligheid te verhogen willen we net als de voorbije jaren inzetten op een doorgedreven samenwerking tussen alle betrokken veiligheidsdiensten zoals lokale politie, spoorwegpolitie, Securail en de gemeenschapswachten. Door een optimale en zichtbare inzet van deze diensten en een afstemming tussen hun taken willen we veiligheid nog meer op de agenda plaatsen. Specifieke overlastfenomenen zoals foutgeparkeerde wagens en fietsdiefstallen of achtergelaten fietsen willen we door deze samenwerking gericht aanpakken.

De wijk Leeuwbrug aan het station wordt bevolkt door een diversiteit aan inwoners. Om de verbinding tussen de verschillende bevolkingsgroepen te verhogen willen we - naast het inzeten van een buurtopbouwwerker - naar het voorbeeld van de wijk Hemelrijk een structureel overleg oprichten waar inwoners en professionele partners in betrokken zijn. Aan de hand van een bevraging van de buurtbewoners willen we een analyse maken van de specifieke situatie in Leeuwbrug. Op basis daarvan zullen we de betrokken partners uit verscheidene sectoren rond de tafel brengen om concrete acties te koppelen aan deze analyse.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

De gemeenschapswachten en lokale veiligheidspartners zorgen voor een regelmatige aanwezigheid en aanspreekbaarheid in de stationsbuurt.

Op 24 oktober 2022 werd een burgemeestersbesluit ondertekend om systematische identiteitscontroles uit te voeren in en rond de stationsomgeving met speciale aandacht voor de tuin van 't Kasteeltje en de lokettenzaal van de NMBS. Er werd immers de laatste maanden regelmatig overlast en vandalisme vastgesteld. Gedurende een maand werkte ons lokaal bestuur samen met de partners op het terrein: de lokale politie en de opbouwwerkers van vzw Saamo en Uit De Marge om een duidelijk signaal te geven aan personen die voor overlast zorgen dat we dit niet tolereren. Uit gesprekken met de politie bleek het niet evident om een 'schuldige' aan te wijzen voor dit soort feiten, omdat er in en rond de stationsomgeving heel veel mensen samenkomen. Enkelingen werden niet geviseerd, maar telkens werd wel een globaler beeld verkregen van wie er dagelijks in de omgeving rondhangt. Met de aanwezigheid van de politie wilden we vooral sensibiliseren en diegenen die overlast veroorzaken afschrikken. De controles wierpen hun vruchten af: de situatie in de stationsomgeving werd rustig. In nauw contact met onze partners wordt dit verder opgevolgd en indien nodig opnieuw actie ondernomen. 

Een ontwerp van protocol tussen de lokale politie, de spoorwegpolitie en Securail werd uitgewerkt om een harmonieuze samenwerking op het vlak van veiligheid te bewerkstelligen. Als lokaal bestuur speelden we hierin een faciliterende rol. Het protocol dient verder te worden bewerkt en scherp gesteld door de respectieve partners.

Het college van burgemeester en schepenen verklaarde zich op 8 februari 2022 akkoord met het afsluiten van een samenwerkingsakkoord met Aalst, Lede, Erpe-Mere en Haaltert en hun politiezones om een projectaanvraag  in te dienen bij de FOD Binnenlandse Zaken om de krachten te bundelen en een multidisciplinair netwerk op te richten rond intra-familiaal geweld. In de zomer van 2022 deelde Binnenlandse zaken mee dat acht andere projecten weerhouden werden. Er wordt bekeken wat met eigen middelen gerealiseerd kan worden.

De Taskforce Leeuwbrug werd opgestart in mei 2021. Er werd een grondige gebiedsanalyse van de wijk opgemaakt door Samenlevingsopbouw vzw en voorgesteld aan ons lokaal bestuur (zie A10320). In 2022 kwam de Taskforce samen op 19 september en 19 december rond thema's zoals wijkverbetering inzake woonkwaliteit, verkeersveiligheid, vernieuwing van de openbare ruimte, communicatie en participatie, ontmoeting, identiteitscontroles, aanpak van overlast en drugs door krachten te bundelen tussen lokaal bestuur, politie, het CGG en opbouwwerkers in de stationsomgeving.

Ook in 2023 werden de gezamenlijke veiligheidsacties in en rond het station gecontinueerd. Er werd in overleg met alle veiligheidspartners verkozen om systematisch kleine korte controles van een beperkt aantal uren te houden. Dit kwam de frequentie van  het aantal controles ten goede (4 acties in mei en 4 acties in juni). Naast de specifieke controles wordt er via een gezamenlijke planning ingezet op maximale aanwezigheid van veiligheidsdiensten in of aan het station. 

Naar aanleiding van enkele incidenten aan het station werd door de lokale politie een bestuurlijk verslag overgemaakt aan de burgemeester. Op basis van dit bestuurlijk verslag werden drie jongeren uitgenodigd voor een hoorzitting en werd er na de hoorzitting overgegaan tot een tijdelijk plaatsverbod in de stationsbuurt voor de drie jongeren. Er werd tweemaal een GAS-boete uitgeschreven voor het niet naleven van het plaatsverbod. 

Vanuit de burgemeester vertrok er -na overleg met de veiligheidsdiensten van het station- een schrijven naar minister Verlinden om de veiligheidsproblematiek aan het station aan te kaarten

Zie ook A10800 - Stroomlijnen overlegstructuren en communicatie binnen de lokale politiezone.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Tijd (indicator)

O

Geld

Geld (indicator)

--