Bevoegde schepen
Yves De Smet

Het onderhouden en vernieuwen van de openbare ruimte blijft een continue uitdaging. Bij een herinrichting schenken we aandacht aan verkeersveilige maatregelen, keuze voor kwaliteitsvolle en duurzame materialen, voldoende groenvoorzieningen, fiets- en voetgangersinfrastructuur, functionele verlichting, ...

De Polderstraat telt momenteel nog enkele woningen die in de rooilijn staan. De voorbije jaren hebben we als lokaal bestuur de nodige inspanningen geleverd om deze woningen aan te kopen zodat de Polderstraat nu op volwaardige breedte kan aangelegd worden. We willen hierbij van de gelegenheid gebruik maken om hier ook het rioleringsnet te vernieuwen.

Midden 2020 staat de verhuis van de gemeentelijke werkplaats gepland naar de nieuwe site Veldstraat. Hierdoor komt het gebouw aan de Moreelstraat leeg te staan. Dit gebouw zal gesloopt worden zodat op deze site een nieuwe groene parkeerruimte kan aangelegd worden die dienst zal doen als satellietparking voor het centrum. Na realisatie van deze parkeerruimte zal de Moreelstraat zelf worden vernieuwd inclusief de riolering zodat deze toegangsweg tot het centrum van de gemeente volledig wordt opgewaardeerd.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Door de coronacrisis heeft de aannemer van de site Veldstraat wat vertraging opgelopen. Hierdoor kon de verhuis naar het nieuwe magazijn pas gebeuren in oktober 2020. Hierna volgden de sloopwerken van het oude magazijn en vervolgens de aanleg van de parking in de Moreelstraat.  

In de eerste helft van 2020 werd de aanbestedingsprocedure opgestart om een ontwerper aan te stellen voor de weg- en rioleringswerken in de Moreelstraat. In november 2021 werd de ingerichte parking van de Moreelstraat opgeleverd. Deze nieuwe satellietparking maakt de weg vrij naar een autoluw, aangenaam dorpsplein in het centrum van Denderleeuw.

  • Er werd gekozen voor een maximale capaciteit aan parkeerplaatsen in combinatie met een leefbare groene omkadering. In totaal werden 62 plekken gerealiseerd en 4 plaatsen voor mensen met een handicap.
  • Zo goed als alle parkeerplaatsen werden aangelegd in waterdoorlatende grasbetontegels.
  • Twee parkeerplaatsen doen dienst als oplaadpunt voor elektrische wagens.
  • Er werden ook nieuwe paden in duurzame materialen aangelegd om fietsers en voetgangers doorheen een open groene ruimte te laten lopen richting het nieuwe Vrijetijdshuis en de Moreelstraat.
  • Deze ruimte krijgt voornamelijk een landschappelijk karakter dat aansluit bij de sfeer van de Dendervallei. De aanplant van inheemse loofbomen zorgt voor de nodige schaduw op de parking en langsheen de paden. De keuze voor openbaar groen gebeurde in het kader van biodiversiteit en bij- en vlindervriendelijke planten.
  • Onze organisatie viel op de Openbaar Groen Awards in de prijzen met de aanleg van deze parking. We werden 4de laureaat in de categorie themagroen.
  • Bovendien kregen we het label 'Waterproof' van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) voor toonaangevende projecten die uitmunten op het vlak van duurzaam waterbeheer.

 

Wegens budgettaire impact werd beslist om slechts een gedeelte van de Moreelstraat aan te leggen. De riolering wordt vernieuwd vanaf het Dorp tot aan de collector ter hoogte van speelplein Parkske Pots. Er wordt maximaal ingezet op het infiltreren van regenwater op openbaar domein: parkeervakken in grasbetontegels en plantvakken kunnen het regenwater opvangen. Voetpaden krijgen een minimale breedte van 1m20. Dat zorgt voor een verhoging van de verkeersveiligheid én van het comfort voor voetgangers. Vanaf de inrit van de parking Moreelstraat zal het straatprofiel aangepast worden naar het type woonerf: de rijweg in kasseien op éénzelfde niveau loopt door van gevel tot gevel waarbij de link wordt gemaakt met het toekomstig autoluw dorpsplein. De werken werden midden augustus 2022 opgestart. Het einde van de werken is voorzien in de zomer van 2023.

De werken in de Polderstraat werden eind 2021 beëindigd. Enkel het kruispunt met de Sint-Amandsstraat/Toekomststraat kon pas uitgevoerd worden begin maart 2022. Bij de heraanleg werd maximaal ingezet op het ontharden van het openbaar domein en meer groen. Door de aankoop en afbraak van een aantal woningen in de Polderstraat die getroffen waren door de rooilijn, konden we de straat aanleggen op volwaardige breedte. Aan beide zijden van de straat kwam er een voetpad met een breedte van minimum 1,50 meter. Dat moet de veiligheid verhogen. Langs de zijde van de onpare huisnummers werden er parkeerstroken aangebracht in grasbetontegels, gescheiden door ruime plantvakken met bomen. Zo kan er meer regenwater infiltreren in de bodem en wordt de riolering minder belast. Er werd een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Voor de aanleg van de parking in de Moreelstraat zitten we binnen het voorziene budget.

Voor de weg- en rioleringswerken Moreelstraat, kwam de laagste inschrijver boven de voorziene raming uit, maar nog binnen de voorziene budgetten in het meerjarenplan 2020-2025.

Voor Polderstraat is er voorlopig ook nog geen overschrijding van het voorziene budget.

Geld (indicator)

G