Bevoegde schepen
Yves De Smet

Eind 2012 werd het RUP Centrum goedgekeurd door de Deputatie. Voor het verder uitwerken van de visie binnen het RUP zullen we beroep doen op een ontwerper die de teksten van het RUP zal vertalen naar een ontwerpplan. Hierbij gaan we uit van een autoluw/autovrij centrum waarbij het Dorp een pleinfunctie zal vervullen. Groene ruimtes en buurtpleinen zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen en maken het wonen in een gemeente aangenaam. Door ontmoeting te creëren in het centrum van de gemeente verwachten we dat de bedrijvigheid zal toenemen en de lokale handel hierdoor een boost zal krijgen. Bovendien bekijken we een mogelijke samenwerking met privépartners rond opportuniteiten voor een verdere verfraaiing van het centrum.

Status

In onderzoek

Stand van zaken (toelichting)

RUP Centrum: focus herinrichting dorp

In 2011 werd het masterplan centrum principieel goedgekeurd. Dit masterplan voorziet voor het centrum een ambitieus inrichtingsvoorstel dat de dorpskern van Denderleeuw een nieuwe structuur en uitstraling moet geven. Voor de concrete uitwerking van dit masterplan werd vervolgens het RUP Centrum opgemaakt dat definitief werd vastgesteld en goedgekeurd in 2012.

In het algemeen beoogt dit RUP de versterking van de publieke functies, de uitbouw van het handelsapparaat in de dorpskern, de herinrichting van het publiek domein en de opwaardering van de relatie tussen de dorpskern en het Denderlandschap, om het centrum van Denderleeuw te laten heropleven. 

In het RUP worden verschillende projectzones gedefinieerd, waarvan er enkele zeer concreet op het Dorp en haar inrichting betrekking hebben.

 

Project De Schakel + Herinrichting Openbare Ruimte

Binnen de projectzone P1 ‘stedelijke schakel’ wordt de doelstelling van het RUP geconcretiseerd door de inplanting van vier volumes, geclusterd rond een centrale publieke verblijfsruimte.

Er wordt in een privéontwikkeling voorzien in de vorm van appartementsgebouwen met een multifunctioneel gelijkvloers. De centrale publieke ruimte van de stedelijke schakel clustert deze volumes en organiseert de toegangen naar de publieke functies en de ondergrondse parking. Onder de volledige ‘zone voor pleinen’ en aangrenzende bestemmingzones kan volgens het RUP Centrum een parkeergarage met bijhorende toegangen en aanhorigheden worden ingericht. De mogelijkheid een ondergrondse parking in te richten betreft aldus onder meer de volledige projectzone P1, en niet enkel de zone onder de publieke ruimte. Zowel de functie en invulling van de pleinen als de parkeergelegenheid zijn vastgelegd in het RUP Centrum. Om de parkeerdruk weg te nemen op de nieuwe pleinen schrijft het RUP voor dat parkeren verplicht ondergronds moet, zowel voor de bewoners van de nieuwe gebouwen als voor bezoekers van het centrum.

Uit deze clustering van private en publieke functies blijkt reeds dat de projectzone P1 één globaal project betreft, dat enkel op samenhangende wijze ontwikkeld kan worden.

Dit geldt verder in de eerste plaats op technisch vlak, bv. voor de realisatie van de parking onder private en publieke eigendom. Dit geldt echter ook op stedenbouwkundig en architectonisch vlak, nu het RUP bij elke stedenbouwkundige aanvraag de indiening van een ‘globaal richtplan’ vereist. Gelet op de doelstellingen van algemeen belang van het RUP en de concrete voorschriften die het RUP daartoe bevat, is voor de uitvoering van het RUP een samenwerking tussen de verschillende in de projectzone betrokken partijen onontbeerlijk. Bijgevolg hebben partijen, ook rekening houdend met de specifieke eigendomsstructuur, de opportuniteit en de mogelijkheid onderzocht om gezamenlijk te streven naar de ontwikkeling van de projectzone P1 ‘stedelijke schakel’. 

Ter voorbereiding en opstart van het project werd er eind 2020 al een afsprakenkader met Solva en private partner ODC goedgekeurd door de gemeenteraad.

De concrete uitwerking hiervan werd opgestart in 2021. Zowel een raadsman als mobiliteitsexpert werden aangesteld om het project in verdere goede banen te leiden. Dit enerzijds om het ontwikkelingsproces en de omgevingsaanvraag via ODC te faciliteren maar anderzijds om de mobiliteitsproblematiek rond dit project en het hele gebied in kaart te brengen. Dit alles resulteerde in een samenwerkingsovereenkomst tussen lokaal bestuur Denderleeuw, ONTWIKKELING DENDERLEEUW CENTRUM NV (ODC NV) en SUSTAINABLE DEVELOPMENT MATTERS NV (SDM NV). Deze samenwerkingsovereenkomst werd eind 2021 goedgekeurd door de gemeenteraad. Hierover werd zowel via de website als de pers uitgebreid gecommuniceerd. 

 

Daarnaast werden simultaan de eerste stappen gezet om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met de intercommunale Solva voor de heraanleg van het openbaar domein. Hierbij is het de bedoeling om ons als lokaal bestuur te laten begeleiden door Solva voor de opmaak van een lastenboek tot aanstellen ontwerper. Dit lastenboek evenals de samenwerkingsovereenkomst met Solva werd begin 2022 geagendeerd op de gemeenteraad. In mei 2022 werd de ontwerper voor dit project aangesteld, waardoor er van start kan gegaan worden met het uitwerken van een gedragen ontwerp. In de 2e helft van 2022 werkte het studiebureau Sbilt een voorontwerp uit voor de heraanleg van de publieke ruimte, waarna het reeds besproken werd met de verschillende partners. In het voorjaar van 2023 werd het voorontwerp 'heraanleg publieke ruimte centrum' voorgelegd aan de diverse adviesraden zoals de raad van lokale economie en de gecoro. Daarnaast werd het plan eveneens voorgesteld aan de handelaars van het dorpscentrum alsook aan het brede publiek in de vorm van een infomarkt die doorging op 11 mei 2023. In navolging hiervan wordt het plan verder in detail uitgetekend door het studiebureau zodanig dat in de loop van de maand juli de omgevingsvergunning kan ingediend worden.

Met de herinrichting van de publieke ruimte in het centrum gaat ook een nieuwe verkeerscirculatie gepaard, hierbij zullen er 2 grote lussen gecreëerd worden om het dorpscentrum te bereiken. Een eerste aanrijroute via de Moreelstraat over het Dorp richting A. De Cockstraat, die nu over de volledige lengte enkele richting zal worden. Een tweede aanrijroute bevindt zich in de Geallieerdenstraat, met mogelijkheid om de ondergrondse parking in te rijden en dan verder via de Guido Gezellestraat. Om de pleinbeleving groter te maken, zal de Fonteinstraat geknipt worden ter hoogte van het Dorp, zoals in het verleden reeds het geval was met de coronaterrassen. Ook de Guido Gezellestraat zal geknipt worden zodanig dat er via de Guido Gezellestraat geen verkeer meer mogelijk is richting A. De Cockstraat. Deze nieuwe verkeerscirculatie zal in voege gaan na de realisatie van de heraanleg publieke ruimte centrum.

In juni 2022 werd door de gemeenteraad ook een koopovereenkomst goedgekeurd voor de ondergrondse parking in het project De Schakel. Dit betreft het onderdeel van de parking dat door Denderleeuw gebruikt zal worden en alle voorwaarden waaronder dit zal gebeuren.

De volledige heraanleg van het dorpscentrum zorgt ervoor dat de aanwezige parkeerplaatsen op een andere locatie zullen aangelegd worden, het netto aantal parkeerplaatsen blijft quasi gelijk. Hiervoor werd er een nieuw parkeerbeleid uitgewerkt dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad van mei 2023 en zal eveneens pas in voege gaan na realisatie van de heraanleg publieke ruimte centrum.

In het voorjaar van 2022 werd er een aanbestedingsprocedure opgestart om een communicatiebureau aan te stellen met als doel ons te begeleiden en ondersteunen in de communicatie naar de burgers. Op 16 maart 2023 werd de campagne gelanceerd met een persmoment waarbij de projectwebsite ' Denderleeuw in beweging' werd voorgesteld. Daarnaast verschenen er in het straatbeeld infototems die werden geplaatst ter hoogte van het AC en het Stationsplein en in de publieke gebouwen.

 

Project Denderlink

Als deel van de uitvoering van het RUP Centrum zal een trage verbinding gecreëerd worden tussen de Guido Gezellestraat en de Fonteinstraat, en de Fonteinstraat en het Denderpark. De gemeenteraad keurde het wegtracé zoals voorgesteld in de vergunningsaanvraag van Smarthome goed op 29 april 2021. Dit project Denderlink werd definitief vergund op 25 mei 2021 door het schepencollege. Zowel het ontwerp van het project Denderlink als het wegtracé is de resultante van doorgedreven en succesvolle voorbesprekingen tussen ons lokaal bestuur en de ontwikkelaar op basis van de mogelijkheden geboden door het RUP.

Dit zal in principe de eerste daadwerkelijke opwaardering zijn in het centrum die zichtbaar zal zijn in het straatbeeld met de bouw van 17 woongelegenheden, 2 commerciële ruimtes, een ondergrondse parkeergarage en 3 eengezinswoningen, met aandacht voor woon- en leefkwaliteit in ons centrum.  In het voorjaar 2023 werd de bestaande bebouwing gesloopt en werd er aansluitend gestart met de bouwwerken.

Ontwerp A2S-Architecten

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

De nodige budgetten voor dit project zijn voorzien in 2022-2023-2024.

Geld (indicator)

G