Bevoegde schepen
Marnick Vaeyens

Als Klimaatgezonde Gemeente willen we ook bewust omgaan met ons papierverbruik. Voor onze externe communicatie gaan we steeds meer uit van het 'digital first'-principe: bij elk communicatieproject bepalen we eerst of digitale communicatie wenselijk en mogelijk is, afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, de boodschap en de doelgroep(en). Waar nodig blijven we wel de traditionele kanalen inzetten voor burgers die minder vertrouwd zijn met de nieuwe media of als een traditioneel kanaal sowieso een meerwaarde biedt.

We gaan dus voor 'bewust digitaal' door een slimme kanaalmix in ons communicatiebeleid waarbij digitaal en papier elkaar versterken. Op deze manier hopen we het gemeentelijk drukwerk te verminderen, zowel voor promomateriaal zoals affiches en flyers als voor brochures en het gemeentelijke infoblad.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Bij elke communicatievraag wordt nagedacht of drukwerk noodzakelijk is in de communicatiemix. We zetten vaak in op digitale promotie en beperken drukwerk tot het minimum en enkel indien dit een duidelijke meerwaarde heeft.

Aantal stuks (totaal) 2020 2021 2022 2023
1e jaarhelft: 75.250 29.250 41.705 52.138
2e jaarhelft: 52.750 34.250 53.857  
Totaal: 128.000 63.500 94.932  
Aantal stuks (volgens type) 2020 2021 2022 2023 (eerste jaarhelft)
Affiches: 2200 630 1816 882
Brochures: 30.500 4000 9801 4200
Flyers: 28.650 35.700 45.651 18.851
Folders: 9500 10.000 8250 9500
Panelen (dibond, forex...): 135 100 62 0
Postkaarten en uitnodigingen: 18.500 3900 16964 10.180
Stickers / / / 9523
Spandoeken: 30 10 6 7

Wanneer we naar de cijfers van de eerste jaarhelft van 2023 kijken zien we een stijging ten opzichte van het jaar 2021 en 2022. Meer dan de voorbije jaren, is er door de diensten een grote vraag naar stickers, onder meer voor het in de kijker zetten van het werken op afspraak van onze diensten. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G