Bevoegde schepen
Jo Fonck

Het voorkomen en bestrijden van langdurige leegstand/verwaarlozing van woningen en gebouwen vormt een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk woonbeleid. Het is noodzakelijk om dit aan te pakken omdat langdurige leegstand/verwaarlozing op verschillende wijzen hinder en mogelijk gevaar kunnen veroorzaken. Het is ook van belang voor de beeldkwaliteit van een buurt.

Het doel van een leegstands- en verwaarlozingsbelasting is dat er zoveel mogelijk woningen en/of gebouwen van goede kwaliteit effectief volgens hun functie gebruikt worden. Dit bepaalt dat in Denderleeuw een register verwaarlozing en een register leegstand wordt bijgehouden en hierop frequent gecontroleerd wordt om streng aan te pakken waar nodig.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Ook in 2023 blijft ons lokaal bestuur zich onverminderd inzetten voor de verbetering van de woonkwaliteit en de strijd tegen verloedering van de leef- en woonomgeving. Minstens éénmaal per jaar wordt een actualisatie van het gemeentelijk register van leegstand en verwaarlozing doorgevoerd. Dit betekent de integrale behandeling van beroepen, vrijstellingsaanvragen, aanvragen tot schrapping en bezwaren tegen de heffing. Hiermee sporen we eigenaars aan tot actie (renovatie, verkoop, ...). Zolang een pand niet geschrapt is uit het register, is er immers een belasting verschuldigd. 

Eind 2022 is de jaarlijkse actualisatie van onze registers uitgevoerd, met 37 nieuwe registraties leegstand, 3 nieuwe registraties gebouwen - waarvan 1e pv vaststelling werd opgesteld en 1 nieuwe registratie verwaarlozing.

  2021 2022 2023 2024 2025
Inventaris leegstaande woningen & gebouwen 73 79 56    
Inventaris verwaarloosde woningen & gebouwen 10

7    
Inventaris ongeschikt-onbewoonbare panden 31 36 46    

In 2023 wordt een nieuwe softwaremodule uitgerold. De aankoop hiervan werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 4 oktober 2022. Dit moet handmatige opvolging via excellijsten vervangen, hulp aan burgers vergemakkelijken en centrale dossiervorming mogelijk maken. Door een GIS-koppeling zal er ook informatieverrijking plaatsvinden bij het genereren van vastgoedinformatie hetgeen zowel interne als externe voordelen genereert. Het woonbeleid digitaliseren past in het leveren van efficiëntere dienstverlening aan inwoners en een betere dienstoverschrijdende opvolging. Alle data inzake de leegstandsinventarisatie, het verwaarlozingsregister en de ongeschikt-onbewoonbaar verklaarde panden zijn intussen verzameld in het softwareprogramma. Dit zal het updaten van de registers gemakkelijker laten verlopen, levert een tijdsbesparing op voor de dienst Huisvesting en ook andere diensten zijn gebaat bij de integratie van deze software in de organisatie. Zo kunnen ook bezwaren en procedures mee geïntegreerd en opgevolgd worden.

Het kohier belasting op leegstaande woningen en gebouwen en verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd door het schepencollege op 23 mei 2023. 

Leegstand:

  • 3 voor een 1e heffing (1500 euro)
  • 6 voor een 2e heffing (3000 euro)
  • 4 voor een 3e heffing (6000 euro)
  • 2 voor een 4e heffing (6000 euro)

Verwaarlozing:

  • 1 voor een 1e heffing (1500 euro)
  • 1 voor een 2e heffing (3000 euro)
  • 2 voor een 3e heffing (6000 euro)
  • 1 voor een 4e heffing (6000 euro)

Zie ook A10003 Lokale partners betrekken bij het woningkwaliteitsbeleid via structurele samenwerking.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

--