A40242 Dagelijks instaan voor professionele basisdienstverlening voor al onze producten

Naast tal van nieuwe investeringsprojecten en activiteiten blijven gemeente en OCMW in de kern nog steeds een belangrijke partner voor de burger voor het verkrijgen van specifieke overheidsproducten zoals identiteitskaarten, rijbewijzen, omgevingsvergunningen, dringende steuntoelagen, ... Het is belangrijk dat voldoende tijd en middelen voorzien worden om dagelijkse werking, onze basisdienstverlening, op een snelle en kwalitatieve manier te kunnen aanbieden. Dit houdt in dat medewerkers de nodige tijd moeten krijgen om zich bij te scholen en steeds op de hoogte te zijn van nieuwe wetgeving en maatschappelijke ontwikkelingen binnen hun vakdomein, en dat voldoende moet ingezet worden op personeel en digitaal loket zodat wachttijden tot een minimum herleid worden. Via monitoring op basis van cijfermateriaal en statistieken aangeleverd vanuit de diensten kan gerichte rapportering een meerwaarde leveren bij beleidsvorming, beleidsbepaling en beleidsuitvoering.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Via het digitale afsprakensysteem kunnen we cijfergegevens monitoren over het aantal bezoekers, wachttijden, gevraagde producten, ... bij de dienst Burgerzaken. We lijsten enkele interessante tabellen voor de dienst op.
Aantal klantencontacten
Op afspraak:
Dit betreft alle transacties waarvoor een burger een afspraak maakte bij de dienst Burgerzaken én zich effectief aanmeldde (sinds ingebruikname afsprakensoftware). Het effectieve cijfer zal nog iets hoger liggen aangezien er dagelijks een aantal spoedgevallen zonder afspraak worden behandeld die niet in het systeem opgenomen worden.
2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | 2e helft 2024 (overstap software voorjaar 2024) |
1e helft 2025 | |
Aantal klantencontacten bij Burgerzaken (op afspraak & aangemeld) | 5161 | 5175 | 5436 | 5752 | 5544 | 6334 | 5915 | 7957 | 6760 |
Vrije inloop op dinsdag:
Sinds 1 april 2025 kunnen inwoners op dinsdag zonder afspraak terecht bij onze dienst Burgerzaken (met uitzondering van vreemdelingendossiers).
1e helft 2025 | 2e helft 2025 | |
Gemiddeld aantal bezoeken bij Burgerzaken (per dag met vrije inloop) | 126 | |
Gemiddeld aantal afgeleverde producten (per dag met vrije inloop) | 142 |
Noteerden we begin 2020 nog minstens 1200 tot 1500 fysieke klantencontacten bij de dienst Burgerzaken per maand, dan is dit gedaald naar 1000 contacten per maand of minder in de volgende jaren. Heel wat zaken worden nu via de post, telefonisch of digitaal afgehandeld door de dienst (zie verder) en ook inwoners worden gesensibiliseerd in het gebruik van ons uitgebreid digitaal loket waardoor ze in veel gevallen geen verplaatsing of afspraak hoeven te maken bij onze medewerkers. In maart 2022 zien we een opvallende stijging van het aantal klantencontacten, die grotendeels te verklaren valt door de dienstverlening aan Oekraïense gezinnen. In 2023 en 2024 zet de stijging van het aantal klantencontacten zich voort. Dat is te wijten aan de automatische oproepingen voor de vernieuwingen van de rijbewijzen die de FOD Mobiliteit introduceerde en de golf van hernieuwing van de elektronische identiteitskaarten die op de dienst af komt. Deze trend zet zich door tot en met 2029 met een nog hogere piek in 2026 en 2027.
Vijfjarige prognose van kaartaanvragen 2025 - 2030
Jaar eID Kids-ID eVK Totaal
2025 1751 262 188 2201
2026 2641 463 341 3445
2027 3180 522 303 4005
2028 2042 348 221 2611
2029 922 281 278 1481
2030 452 162 124 738
Meest gekozen producten in 2025
- aanvraag eID
- aanvraag (voorlopig) rijbewijs
- aanvraag kids ID
Wachttijd (tijd tussen aanmelding in het AC en oproep door loketmedewerker)
De gemiddelde wachttijd voor een bezoeker na aanmelding in het AC ligt tussen de 4 en 5 minuten. Onze bezoekers worden dus zeer snel opgeroepen door een van de medewerkers aan het loket en bij vroegtijdige aanmelding vaak zelfs vóór hun afspraaktijd al aan het loket bediend.
1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | 2e helft 2024 | 1e helft 2025 | |
Gemiddelde wachttijd | 3,47 | 4,33 | 3,68 | 4,29 | 4,04 | 4,47 | 4,23 | 4,48 | 5 | 4,22 |
Transactietijd (tijd aan het loket)
Een afspraak aan het loket werd gemiddeld op iets meer dan 7,62 minuten door een medewerker van de dienst Burgerzaken afgehandeld.
1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | 2e helft 2024 | 1e helft 2025 | |
Gemiddelde transactietijd | 6,41 | 7,21 | 7,71 | 7,50 | 7,64 | 7,52 | 8,06 | 7,38 | 7,54 | 9,25 |
Aantal aanvragen digitaal loket Burgerzaken
Het belang van het digitaal loket neemt steeds meer toe:
2e helft 2019 | 1e helft 2020 | 2e helft 2020 | 1e helft 2021 | 2e helft 2021 | 1e helft 2022 | 2e helft 2022 | 1e helft 2023 | 2e helft 2023 | 1e helft 2024 | 2e helft 2024 | 1e helft 2025 | |
Aanvragen digitaal loket Burgerzaken | 738 | 1147 | 1852 | 1995 | 1987 | 2350 | 2144 | 2765 | 2756 | 3009 | 3093 | 3647 |
Zie ook A40003 (Vernieuwing en actualisering website en digitaal loket) voor meer cijfermateriaal over onze digitale dienstverlening.
Meer over Denderleeuw in cijfers.