A40210 Archiveringsrichtlijnen (verder) verduidelijken en implementeren in onze organisatie

Sinds de integratie van gemeente en OCMW is de gemeentelijk archivaris ook verantwoordelijk voor het archiefbeheer van het OCMW. Zaak is nu om de werking van beide archieven op elkaar af te stemmen. Onze archiveringsrichtlijnen zullen (verder) gecommuniceerd worden naar de medewerkers om te voldoen aan de decretale verplichtingen rond archivering, een goede interne ontsluiting van de archiefstukken te voorzien voor onze diensten en de aangroei van beide archieven binnen de perken te houden.
Begin september 2019 werd de nieuwe archiefselectielijst, opgesteld door stads-, gemeentearchivarissen en archivarissen van het Algemeen Rijksarchief, verspreid naar alle steden en gemeenten. Deze lijst bepaalt welke documenten in aanmerking komen voor permanente of tijdelijke bewaring. Op basis van deze nieuwe lijst stelt de archivaris, in overleg met de verantwoordelijke dienst, een archiefselectielijst op maat op voor iedere dienst.
Status
UitgevoerdStand van zaken (toelichting)
In 2024 werden archiefrichtlijnen, opgesteld door de archivaris-informatiebeheerder, goedgekeurd bij besluit Algemeen Directeur (28 maart 2024). Deze werden toegelicht op het diensthoofdenoverleg van 15 mei 2024 en gepubliceerd op de Wegwijzer voor personeelsleden. De eerste overdrachten volgens de nieuwe richtlijnen hebben ondertussen plaatsgevonden. Tijdens de zomermaanden van 2024 werd extra aandacht besteed aan de archiefwerking van het Sociaal Huis.
De archivaris-informatiebeheerder blijft inzetten op het inburgeren en naleven van de archiefrichtlijnen.