Inzetten op kwalitatief leiderschap heeft een grotere impact op het resultaat van de organisatie dan het uitwerken van een korte termijn besparingsmaatregel op de loonkost of personeelsbezetting. Uit een tevredenheidsbevraging die eind 2017 – begin 2018 werd afgenomen bij de medewerkers blijkt dat gemeente en OCMW, zoals de meeste lokale besturen, matig scoren op maatschappelijk kapitaal. Dit is een karakteristiek van de hele werkplaats die bestaat uit gemeenschapsgevoel, verticaal vertrouwen tussen leidinggevende en medewerker, en rechtvaardigheid. Het maatschappelijk kapitaal is belangrijk voor het goed functioneren van de organisatie en de kwaliteit van dienstverlening.

Gezien kwalitatief leiderschap mee de basis vormt van het maatschappelijk kapitaal van de organisatie, dient hier continu aan gewerkt te worden. Onze organisatie doet dit door in te zetten op specifieke opleiding en ondersteuning voor leidinggevenden, het creëren van betrokkenheid en ownership via regelmatig overleg in het diensthoofdenoverleg en thematische uitnodiging op het managementteam, de organisatie van feedbackgesprekken ...

De voorbije 2 jaar alleen al startten een 7-tal nieuwe leidinggevenden in OCMW en gemeente. Ook de komende jaren zullen enkele vacatures voor leidinggevende functies moeten worden ingevuld. Het verder ontwikkelen en optimaliseren van leiderschap is dan ook een blijvend aandachtspunt voor onze organisatie.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

Gezien enkele nieuwe leidinggevenden zijn gestart in onze organisatie, wordt hen in het najaar 2025 een 4-daags leiderschapstraject aangeboden in samenwerking met PAULO. De eerste opleidingsdag maakt de 4 rollen van een leidinggevende concreet, en reikt een aantal basisvaardigheden van de leidinggevende aan (waaronder actief luisteren). De tweede dag wordt ingezoomd op 'wij samen': hoe betrokkenheid en eigenaarschap creëren, hoe komen tot resultaatgericht werken... De derde opleidingsdag gaat over 'mijn medewerker en ik': inzicht in eigen leiderschapsstijl en blinde vlekken, feedbackgesprekken voeren, verbindend communiceren... Tijdens de vierde en laatste opleidingsdag wordt tot slot ingegaan op de succesfactoren bij verandering, omgaan met weerstand en aannames, de eigen sterktes en valkuilen als leidinggevende. 

Door verschillende leidinggevenden werden bovendien enkele specifieke vormingen op maat gevolgd om hen verder te ondersteunen in hun leiderschapstraject. In overleg met de opleidingsverantwoordelijke worden de juiste thema's uitgekozen bij externe partnerorganisaties om zo te voldoen aan de vraag en behoefte van onze leidinggevenden.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G