A40111 Agressiebeleid voor medewerkers opmaken en communiceren

Agressie tegen overheidspersoneel komt steeds meer voor. Hoewel het bestuur veel belang hecht aan klantgerichtheid, is het in bepaalde gevallen onmogelijk of onwenselijk om aan alle verzoeken van de burger tegemoet te komen. In een maatschappij waarin de burger steeds mondiger wordt, kan dit soms aanleiding geven tot agressie en conflicten. Fysieke én verbale agressie tasten de veiligheid en het welzijn van medewerkers én klanten aan. Ze beïnvloeden het leef- en werkklimaat en ze staan een kwaliteitsvolle hulp- en dienstverlening in de weg. Hier willen we iets aan doen.
Ons uitgangspunt is dat elke mens recht heeft op veiligheid en welzijn. Ook op het werk. Dit wordt ondersteund door de welzijnswet van 1996, die werkgevers verplicht om het welzijn van medewerkers te bevorderen en hen te beschermen tegen agressie.
Agressie volledig uitroeien is niet mogelijk, maar wél zijn we ervan overtuigd dat de omvang en de schadelijke gevolgen te beperken zijn. Door maatregelen van agressiebeheersing te plaatsen in een ruimer beleidskader, systematisch te werken en op verschillende niveaus tegelijk, kunnen we een blijvend effect bereiken. Kortom: een integrale en structurele benadering van agressiebeheersing, waarin zowel op preventie en interventie als op nazorg en herstel wordt ingezet.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
De engagementsverklaring agressiebeleid werd op het managementteam positief geadviseerd en goedgekeurd op het CBS en VB van 28 mei 2024.
Op 27 januari 2025 werd door de interne preventieadviseur en het diensthoofd HRM een rondgang gedaan in de verschillende werkplekken van het lokaal bestuur om preventieve maatregelen in kader van agressie in kaart te brengen en suggesties te doen naar verbetering toe. Enkele zaken hiervan werden reeds uitgevoerd, andere verbetervoorstellen worden nog opgenomen door dienst Facility.
Tijdens de bijeenkomst van de werkgroep agressiebeleid op 27 maart 2025 werd het ontwerp van agressieprotocol besproken, evenals een handig stappenplan in geval van een agressie-incident. Beide dienen nog hier en daar te worden aangepast zodat de documenten in het najaar 2025 kunnen worden gefinaliseerd en ook de bijhorende communicatiecampagne kan worden uitgerold.
De interne vertrouwenspersonen houden ondertussen - in uitvoering van het arbeidsreglement - systematisch een feitenregister 'grensoverschrijdend gedrag door derden' bij, waarbij feiten van agressie t.a.v. onze medewerkers worden geregistreerd. Het verhogen van de bereidheid om officieel melding te maken van feiten van agressie wordt mee opgenomen door onze interne preventieadviseur. Daarnaast wordt een nieuwe versie van het sjabloon overwogen zodra een nieuw intranet zal gelanceerd worden voor alle medewerkers. Een voorbeeld hiervan werd reeds opgevraagd bij de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.