Elke organisatie is verplicht een welzijnsbeleid te voeren waarin gezondheid, veiligheid en welzijn een plaats krijgen. De organisatie moet hierin investeren zodat haar medewerkers hun opdrachten veilig kunnen uitvoeren. Door de opmaak van een beleidsverklaring ‘Welzijn op het werk’ bevestigt het bestuur het belang dat zij hechten aan het welzijn van hun medewerkers, en garandeert het bestuur dat er voldoende middelen en tijd zullen worden besteed aan welzijn op het werk in onze organisatie.

Zo maakt het bestuur tijd vrij voor een analyse van de psychosociale risico’s in onze organisatie en onderneemt zij stappen om het welzijn op het werk te verbeteren op basis van de aangereikte verbeterpunten. Een communicatieplan 'welzijn op het werk' wordt opgemaakt en uitgevoerd, met speciale aandacht voor het psychosociaal welzijn van medewerkers in een hulpverlenings- of loketfunctie. Jaarlijks wordt een budget ter beschikking gesteld van het interne Comité F waarin medewerkers uit alle diensten zich verenigen om activiteiten aan te bieden voor de personeelsleden zoals bv. een personeelsfeest of een speciale actie voor Complimentendag. De medewerkers zijn immers essentieel om de doelstellingen te realiseren en om een optimale dienstverlening te verzorgen.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Op 17 april 2023 werd een welzijnsbevraging gelanceerd bij alle personeelsleden in samenwerking met Securex, de toenmalige externe dienst voor  preventie en bescherming op het werk. Niet-beeldschermwerkers werden actief geholpen bij de invulling van de vragenlijst. Een respons van maar liefst 67,6% werd behaald, waardoor de resultaten als representatief kunnen worden beschouwd voor de hele organisatie. De belangrijkste bevindingen uit deze bevraging:

  • Psychosociaal welzijn binnen lokaal bestuur Denderleeuw scoort significant beter dan de benchmark (7,25 vs. 6,72/10)
  • 80% van de bevraagde personeelsleden komt vaak of altijd met plezier naar het werk
  • volledig in lijn met de benchmark, ervaart iets meer dan een kwart van de bevraagde personeelsleden vaak of altijd stress op het werk
  • 85% van de bevraagde personeelsleden vertoont geen risico op burn-out, hetgeen een betere score is dan de benchmark. Daarnaast is iets meer dan 6% van de bevraagde personeelsleden wel aan het werk, terwijl deze nochtans antwoorden geven die overeenstemmen met mensen die met een burn-out thuis zijn. Hier moeten we alert voor blijven. 
  • Agressie is tot slot een aandachtspunt binnen de organisatie: 22,15% van de bevraagde personeelsleden geeft aan het voorbije jaar slachtoffer te zijn geweest van verbale en/of fysieke agressie (versus benchmark 17,49%). 

Een expliciete verklaring rond welzijn op het werk als engagementsverklaring  en een uitgeschreven welzijnsbeleid werden nog niet geformaliseerd in onze organisatie. Hiervan kan werk gemaakt worden op basis van de welzijnsbevraging. Allerhande acties die passen in dit kader werden sowieso wel al voorzien in ons meerjarenplan en gebudgetteerd, en ook al deels uitgevoerd (zie hieronder).

Niet alleen het Comité F (feestcomité van ons lokaal bestuur, met vanuit elke dienst één of twee medewerkers, "door en voor" personeelsleden) neemt initiatieven, ook de HRM- en sportdienst zetten in op samenhorigheid. Enkele succesvolle events werden gerealiseerd in 2025:

  • een nieuwjaarsreceptie op de eerste werkdag 
  • sport op het werk: tal van sporten over de middag
  • afterworkparty (28 mei 2025)

Begin 2025 werden enkele collega's in de bloemetjes gezet als beloning voor hun jarenlange trouw aan onze organisatie: 4 collega's vierden hun 20 jaar in dienst, 1 collega 25 jaar, 2 collega's 35 jaar dienstjaren op de teller staan in ons lokaal bestuur!

Reeds in 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen het re-integratiebeleid voor langdurig zieken binnen onze organisatie goed, waarbij een actievere benadering naar langdurig zieken toe ervoor moet zorgen dat de terugkeer naar de werkvloer voor mensen die enige tijd out waren (langer dan 3 maanden) vlotter gebeurt. Een nauwere samenwerking met de arbeidsgeneesheer werd opgezet in functie van dit re-integratiebeleid.  Enkele personeelsleden konden ook in 2025 na langdurige ziekte het werk hervatten mits aangepast werk of aangepast werkregime (medisch deeltijdse terugkeer) - hier wordt nauwe opvolging voorzien door leidinggevende en personeelsdienst zodat snelle bijsturing mogelijk is indien nodig.  

Op maandelijkse basis wordt een 'zitdag' gehouden van de HRM-medewerkers op de site Veldstraat waar onze volledige technische dienst gehuisvest is samen met de poetscoördinatie. Op die manier werkt de personeelsdienst drempelverlagend en kunnen vragen snel opgelost worden. Daarnaast is er een vaste antenne van de personeelsdienst in het Sociaal Huis.

Zie ook A40115 Leasingssysteem elektrische fietsen opzetten voor medewerkers in kader van duurzaam woon-werkverkeer - A20310 Gezond leven in een gezonde omgeving met de acties van de stuurgroep 'Gezonde Gemeente'. 

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

In 2023 werd de welzijnsbevraging bij alle personeelsleden uitgevoerd in kader van psychosociaal welzijn. Deze wordt gebruikt voor nieuwe acties en een beleidsverklaring 'welzijn op het werk'. 

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G