A30100 Ontwikkeling RUP Dekaply

De ontwikkeling van het RUP Dekaply zal zorgen voor een bredere waaier van bedrijvigheid op de site en een boost geven aan het lokaal ondernemerschap. Het project is een reconversieproject waarbij de actoren een onderbenut verwaarloosd en vervuild terrein converteren naar een bedrijventerrein met KMO-units waarin groene elementen verweven worden, verbindingen voor traag verkeer voorzien worden, de aanwezige Wildebeek meer ruimte krijgt en er goed uitgewerkte buffers ter hoogte van de overgang naar het agrarisch gebied en de aangrenzende woongebieden voorzien worden. Het project voorziet in de sloop van de bestaande gebouwen, rekening houdend met de aanwezige asbestvervuiling, en in bodemsanering. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt om vervolgens gefaseerd over te gaan tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein met KMO-units. Bij de herontwikkeling zal bijzondere aandacht gaan naar een vlotte toegankelijkheid en ontsluiting van het projectgebied en een veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi. Via een brownfieldconvenant wordt de sanering en ontwikkeling van de site vorm gegeven.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Via een brownfieldconvenant werd de sanering en ontwikkeling van de site verder vormgegeven. Hierin werd het engagement aangegaan om tot een herinrichting van het kruispunt ter hoogte van de Nachtegaalstraat/Steenweg/Industrielaan te komen.
Het project is een reconversieproject waarbij de actoren een onderbenut verwaarloosd en vervuild terrein converteren naar een bedrijventerrein met KMO-units waarin groene elementen verweven worden, verbindingen voor traag verkeer voorzien worden, de aanwezige Wildebeek meer ruimte krijgt en er goed uitgewerkte buffers ter hoogte van de overgang naar het agrarisch gebied en de aangrenzende woongebieden voorzien worden. Het project voorziet in de sloop van de bestaande gebouwen, rekening houdend met de aanwezige asbestvervuiling, en in bodemsanering. Het terrein wordt bouwrijp gemaakt om vervolgens gefaseerd over te gaan tot de ontwikkeling van het bedrijventerrein met KMO-units. Bij de herontwikkeling zal bijzondere aandacht gaan naar een vlotte toegankelijkheid en ontsluiting van het projectgebied en een veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi. Op de voormalige Dekaply-site op de grens van Aalst en Denderleeuw worden 25.000m2 bedrijfsunits ontwikkeld voor kleine en middelgrote ondernemingen. Fase 1 en 2 zijn inmiddels volledig verkocht en in gebruik. Fase 3 is in uitvoering.
Voor het dossier Wildebeek (Erembodegem/Denderleeuw) keurde de Vlaamse Regering eind 2021 relancemiddelen goed op basis waarvan 2 miljoen euro ter beschikking wordt gesteld aan de stad Aalst die zal instaan voor een sluitende financiering van de realisatie van de ontsluitingsinfrastructuur voor de terreinen Erembodegem Zuid II en III.
Omgevingsvergunning m.b.t. vernieuwen brug
Op datum van 26 juni 2022, en na positief advies van Lokaal bestuur Denderleeuw, werd door de Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen de omgevingsvergunning verleend voor het slopen van een bestaande brug en het bouwen van een nieuwe brug met oog op het ontsluiten van de Dekaply-site en zoals voorzien in het RUP.
Samenwerkingsovereenkomst met Stad Aalst, Agentschap Wegen & Verkeer, VLAIO
Bij de uitwerking van de plannen wordt conform het brownfieldconvenant uitgegaan van een hoofdontsluiting via de Nachtegaelstraat, zoals voorzien in het RUP. Daarom werd een aanpassing van het kruispunt van de Nachtegaelstraat en de N405, gelegen buiten het projectgebied, als engagement in het Brownfieldconvenant opgenomen om op die manier een volledige herontwikkeling mogelijk te maken van de Dekaply-site.
De projectontwikkelaar en ons lokaal bestuur pleegden in het kader van de uitvoering van het Brownfieldconvenant overleg met de stad Aalst, MOW en AWV, met het oog op het sluiten van een overeenkomst over de studies rond de nodige aanpassingen aan dat kruispunt en over de verdeling van de kosten, en dit in het kader van het streven naar een vlotte toegankelijkheid en veilige verkeerscirculatie voor alle vervoersmodi voor de hele bedrijvenzone Zuid II en Zuid III, waar het projectgebied deel van uitmaakt.
Aangezien uit de onderhandeling ook is gebleken dat de stad Aalst het openbaar domein van het bedrijventerrein Zuid II en III wil heraanleggen, dringt de herinrichting van voormeld kruispunt van de Nachtegaelstraat en de N405 zich des te meer op.
In de per gemeenteraadsbesluit goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst van 23 juni 2022 wordt een studieopdracht overeengekomen m.b.t. de herinrichting en navolgende aanleg van het kruispunt van de gewestweg N405 Ninovesteenweg met de Nachtegaalstraat en Industrielaan en dit voor de aansluiting van de ontsluitingsinfrastructuur van de bedrijvenzone Wildebeek waarbij het kruispunt haakser wordt ontworpen ter realisatie van een viertakskruispunt.
De Stad Aalst staat in voor de plaatsing en de gunning van de opdracht voor de studies, het ontwerp en de leiding en het toezicht op de werken. Er werd naar gestreefd de volledige studieopdracht af te ronden tegen 2023 waarna validatie wordt gevraagd aan alle partijen. In functie van een verkeersveilige inrichting dienen in alle mogelijke gevallen onteigeningen uitgevoerd te worden.
De Nachtegaalstraat dient haaks op de N405 en in het verlengde van de Industrielaan uitgevoerd te worden. In de Nachtegaalstraat dient i.f.v. een vlotte afwikkeling een aparte rechtsafslagstrook voorzien te worden.
Het Vlaams Gewest (AWV) voert de procedure voor de onteigeningen en stelt het ministerieel besluit op voor de onteigeningen. De kosten voor de verwervingen in der minne of na onteigeningskosten m.b.t. het project zijn ten laste van de stad Aalst. Zij ontvangen daarvoor een subsidie vanwege het Vlaamse Gewest (Vlaio) die beperkt is tot maximum 2 miljoen euro. Ondertussen werden de getroffen eigenaars ingelicht n.a.v. noodzakelijke onteigeningen met oog op een minnelijke verwerving.
Het voorontwerp werd in 2024 beschikbaar. AWV en Stad Aalst dragen zorg voor verdere formaliteiten inzake het aanvragen van de nodige vergunning(en) en het gunnen van de opdracht voor werken.
In de loop van 2025 zal middels de stuurgroepen georganiseerd vanuit VLAIO, alsook bilateraal overleg met Aalst en Agentschap Wegen en Verkeer verder moeten blijken op welke manier de aanleg van het kruispunt en de onteigeningen kunnen gebeuren, binnen het verhaal van de brownfieldconvenant en de afgeleide samenwerkingsverbanden.