A20401 Ondersteuning dienst Burgerzaken in meer complexe zaken

De mondialisering zorgt voor een grote diversiteit onder onze inwoners. Bovendien verdwijnen de traditionele gezinsstructuren meer en meer. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat de cases waarmee de dienst Burgerzaken te maken krijgt vaker juridisch ingewikkeld zijn. Ook de snelle ontwikkeling in de wetgeving van het burgerlijk wetboek, het internationaal privaat recht en de bevolkingsregelgeving vereisen steeds meer deskundigheid. Daarom moeten de medewerkers steeds de mogelijkheid krijgen zich bij te scholen en opleidingen te volgen en moet het mogelijk zijn juridische bijstand te krijgen in complexe zaken.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Het werken op afspraak (ingevoerd in 2020) laat medewerkers toe om complexe zaken grondiger voor te bereiden. Medewerkers weten nu beter wie langs komt en waarvoor. Dit geeft hen meer ruimte om een vraag te bekijken en te beoordelen. Er staan in principe immers geen mensen meer in de wachtrij in de lokettenzaal.
Door een explosieve groei in nationaliteitsaanvragen diende de dienst Burgerzaken extra ondersteuning te krijgen. Externe ondersteuning via Servantes werd ingeschakeld om de aanvragen te helpen verwerken.
Daarnaast lopen er nog voor enkele dossiers gerechtelijke procedures en beroepen. In deze werd een raadsman aangesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal zaken bij raadsman vanuit dienst Burgerzaken |
3 x aanstelling van een raadsman:
|
1 x aanstelling van een raadsman:
1 x mandatering van een raadsman:
|
2 x aanstelling van een raadsman:
|
1x aanstelling van een raadsman:
|
2 x aanstelling van een raadsman:
|
1 x aanstelling van een raadsman:
|
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Tijd (indicator)
Geld
Het budget voor deze actie is voorzien in algemene budgetposten voor erelonen en consultancy - waar nodig worden hiervan budgetten vrijgemaakt voor juridische bijstand Burgerzaken.