Preventieve gezinsondersteuning, met het oog op de versterking van onderwijskansen, is een belangrijke opdracht van een Huis van het Kind. In dat kader willen we de overgang van de thuisomgeving naar de kinderopvang of van de kinderopvang naar de kleuterschool faciliteren.

Daarnaast wil het Huis van het Kind het onderwijsopbouwwerk versterken door nauw samen te werken met de schoolopbouwwerker en na te denken over hoe we o.a. de huiswerkbegeleiding verder vormgeven en ouders maximaal laten participeren. Ook ondersteuning bieden aan de scholen behoort tot de mogelijkheden. Zo willen we o.a. onderzoeken hoe we scholen kunnen ondersteunen om de kostprijs van de schoolfacturen voor ouders te drukken. We willen ervoor zorgen dat ouders, scholen en de lokale gemeenschap samenwerken zodat kinderen maximale kansen krijgen.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Sinds 30 augustus 2022 wordt de functie van onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ingevuld binnen het team 'kind en school' van Huis van het Kind . Door deze functie te verankeren binnen de werking van het Huis van het Kind kan er optimaal ingezet worden op het versterken van gelijke onderwijskansen. De onderwijsopbouwwerker basisonderwijs werkt in tandem met de onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs die via een externe partner wordt ingeschakeld.

Sinds enkele jaren bieden vrijwilligers, met ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur, huiswerkbegeleiding aan huis aan via het project Jong-Leren (zie A20031). In het totaal werden in schooljaar 2024 - 2025 38 gezinnen verder geholpen door 8 vrijwilligers, 12 studenten van verschillende hogescholen en 6 lesgevers van het BijlesHuis. Die sterke groei is te danken aan het binnenhalen van een subsidie gekoppeld aan de projectoproep "Armoedebestrijding en sociale inclusie" van de Nationale Loterij, waardoor een samenwerking werd aangegaan met lesgevers van het BijlesHuis.

Via het Plan Samenleven kunnen we nu nog steeds extra middelen inzetten op een brugfiguur onderwijs. Zij legt zich vooral toe op het begeleiden, opvolgen en coachen van de vaste vrijwilligers en studenten. Zij blijft zich volop inzetten op de zoektocht naar nieuwe vrijwilligers voor het project Jong-Leren en probeert nieuwe samenwerkingsverbanden te realiseren.

Voorlopig zijn 43 gezinnen aangemeld voor volgend schooljaar, waaronder ook een aantal nieuwkomers. Het Huis van het Kind is volop bezig met de voorbereidingen van volgend schooljaar, waarbij we op zoek gaan naar nieuwe budgettaire middelen om de samenwerking met het BijlesHuis eventueel te kunnen verder zetten.

Het traject vroegdetectienetwerk kinderarmoede vormt een belangrijke schakel als ondersteuning voor schoolteams in het omgaan met gezinnen in precaire opvoedingssituaties. Eind juni vorig jaar bracht de onderwijsopbouwwerker in kaart hoe de scholen en CLB's aan de slag zijn gegaan met de signalenbundel (zie A20041). Om het vuur hier brandend te blijven houden, dient er wel nagedacht te worden hoe scholen ondersteund kunnen worden om dit traject van vroegdetectie ook blijvend en structureel in hun schoolwerking te verankeren. Deze zomer zal de onderwijsopbouwwerker de huidige signalenbundel actualiseren en opnieuw verspreiden onder de scholen.

Zie ook A20021 en A20030

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Sinds september 2024 ging onze onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs aan de slag (na een eerdere samenwerking met een andere partner). De onderwijsopbouwwerker kan aanwezig zijn bij oudercontacten om te assisteren met verschillende barrières zoals taal en cultuur, zodat de communicatie tussen beide partijen zo helder mogelijk verloopt. Wanneer ouders vragen hebben over Smartschool, schoolfacturen of opvoedkundige kwesties, zorgt de onderwijsopbouwwerker ervoor dat deze bij de juiste persoon terechtkomen.

Wanneer de onderwijsopbouwwerker een ondersteuningsvraag van een gezin ontvangt, kan zij een huisbezoek doen. Dit biedt de ouders de gelegenheid om in een veilige omgeving al hun vragen te stellen en zorgt ervoor dat er voldoende diepgang kan worden verkregen om de situatie volledig in kaart te brengen. Op deze manier is het makkelijker om een vertrouwensband op te bouwen.

Na de ondersteuningsvraag kan de onderwijsopbouwwerker fungeren als brugfiguur tussen school, ouders en leerling.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G