Alle kinderen hebben recht op een leuke vrijetijdsbesteding in de buitenschoolse opvang. We willen een kwaliteitsvol aanbod realiseren in een kindvriendelijke omgeving. Hiervoor zetten we vandaag een team van begeleiders in dat deskundig is en de nodige omkadering krijgt.

Gezien de infrastructuur van 1 van onze grootste kinderopvanglocaties ‘het Ravottersbos’ sterk verouderd is en toe aan grondige vernieuwing, dringt een spoedige beslissing over de toekomst van het Ravottersbos zich op. Het spreekt voor zich dat in de tussentijd de nodige herstellingswerken worden ingepland. Ook in de overige gemeentelijke kinderopvanglocaties worden voorlopig enkel instandhoudingswerken uitgevoerd.

Met een sterke nadruk op het brede schoolconcept in het Vlaams regeerakkoord en de roep om gedeeld ruimtegebruik, lijkt een terugkeer naar de scholen een logische stap te zijn in de toekomst van onze buitenschoolse kinderopvang. Met behulp van een audit wenst het bestuur na te gaan hoe de werking van de dienst buitenschoolse kinderopvang reeds kan geoptimaliseerd worden in functie van een terugkeer naar de scholen, en waar de mogelijkheid zou bestaan om te blijven voldoen aan de subsidievoorwaarden van Kind en Gezin voor erkende buitenschoolse opvang. We wachten de uitvoeringsbesluiten voor het nieuwe decreet Buitenschoolse Kinderopvang af om het onderzoek naar de toekomst van de buitenschoolse kinderopvang in onze gemeente concreet verder te zetten. Van zodra hierin verdere stappen worden genomen, wordt ook het overleg met de betrokken schooldirecties parallel opgestart.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Het nieuwe decreet rond de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten (BOA) werd bekrachtigd op 3 mei 2019 en ging in voege op 1 januari 2021. De uitvoeringsbesluiten bleven lange tijd uit, waardoor deze actie noodgedwongen uitgesteld werd. Pas op 24 september 2021 werd het besluit van de Vlaamse Regering tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijbehorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode gepubliceerd. 

Gezien op Vlaams niveau de (her)verdeling van de financiële middelen inzake BOA onduidelijk bleef tot maart 2025, bemoeilijkte dit de uitwerking van een toekomstplan voor onze buitenschoolse kinderopvang. In juni 2024 én ook dit jaar in februari 2025 stuurde ons lokaal bestuur, samen met andere besturen een brief naar de bevoegde ministers van Welzijn, Onderwijs en Jeugd , met als doel een duidelijk signaal te geven naar de Vlaamse overheid. 

Het diensthoofd Huis van het Kind volgde intussen wel het traject van de BAR's (Beleid, Actualiteit en Praktijk) van VVSG, dat vanaf 2025 werd vervangen door regionale intervisies en themadagen, om verder inspiratie op te doen voor een plan van aanpak voor onze lokale situatie. 

In het Vlaamse Regeerakkoord staat vermeld dat er 80 miljoen euro extra wordt geïnvesteerd in BOA, maar duidelijkheid over de verdere uitvoering van het decreet én vooral over verdeling van de middelen bleef echter uit tot 28 februari 2025. De overgangstermijn werd gewijzigd door een regeling op maat.  Bovendien heeft het lokaal bestuur niet enkel een regierol, maar kreeg er een extra opdracht bij, namelijk het creëren van een lokaal erkennings- en handhavingskader. Pas op 28 april 2025 ontvingen we uitsluitsel over de financiële middelen. Zo werd duidelijk dat Denderleeuw best de huidige regeling verder zet tot 1 september 2026 met behoud van de huidige middelen. Ons lokaal bestuur start dan met het decreet vanaf 1 september 2026 en staan vanaf dan in voor de erkenning van het opvangaanbod. Kwaliteitslabels kleuteropvang vervallen vanaf dan in de gemeente. In de periode ervoor blijvend de labels en de huidige subsidievoorwaarden van kracht. Bovendien kent Agentschap Opgroeien in 2025 en 2026 een extra BOOST-subsidie toe aan alle lokale besturen. Deze kan ingezet worden voor het organisatorische aspect of als investering in infrastructuur.

In 2025 kwam de stuurgroep BOA tweemaal samen. Op 10  februari 2025 werd een eerste aanzet gedaan tot uitwerking van een visie over de toekomst van de kinderopvang BOA, waar dieper op ingezoomd werd tijdens het overleg op 25 februari 2025. Dit leidde tot een concreet voorstel van missie/visie, dat vervolgens gevalideerd werd op het managementteam.

De werkgroep financiële analyse BOA kwam eenmaal samen in 2025. Het huidig financieel plaatje van de dienst buitenschoolse kinderopvang werd gepresenteerd. Ook de kosten van de nutsvoorzieningen en de poetsinzet in de opvanglocaties werd geïnventariseerd. Dit vormde een goede basis voor de besprekingen in kader van de meerjarenplanning, waarbij een aantal mogelijke scenario's waaronder 'BKO terug naar de scholen' worden onderzocht.

Wat het onderzoek terug naar de scholen betreft, werd tijdens de eerste golf van de coronacrisis de buitenschoolse kinderopvang al fysiek in twee scholen georganiseerd in plaats van in de gemeentelijke opvanglocaties. Sinds schooljaar 2020-2021 organiseert de buitenschoolse kinderopvang ook de volledige opvang in lokalen van de Vrije Basisschool 't Landuiterke. Bovendien werd in de periode eind schooljaar 2021 - 2022 en schooljaar 2022 - 2023 een proefproject in Vrije Basisschool 't Landuiterke opgestart. Dit project werd noodgedwongen vroegtijdig stopgezet omwille van het gebrek aan geïnteresseerde organisatoren of vrijwilligers om workshops aan te bieden in de school. Al deze ervaringen worden meegenomen naar het toekomstig beleid.

In het voorjaar 2024 werd het Huis van het Kind in kennis gesteld van de gewijzigde schooluren van de Katholieke Centrumschool Denderleeuw (KCD). Dit greep de dienst aan als opportuniteit om de verhuis van Ravottersbos naar de school te versnellen, mits aan alle voorwaarden van de regelgeving wordt voldaan zodat we onze huidige subsidies van Agentschap Opgroeien niet verliezen. In de zomer werden alle nodige voorbereidingen getroffen om de verhuis te realiseren. Sinds september 2024 nam het Ravottersbos zijn intrek in het KCD. Het basisprincipe van gedeeld ruimtegebruik werd hierbij optimaal benut.

Stand van zaken (indicator)

O

Tijd

Omwille van de lang uitgebleven uitvoeringsbesluiten en het uitblijven van een politiek akkoord over de financiële middelen vanaf 2026 is deze actie vertraagd. Pas sinds eind april 2025 heeft Denderleeuw zicht op de concrete financiële impact van het BOA-decreet. Hieruit blijkt dat de uitrol van het BOA-decreet voor onze gemeente pas zal ingaan op 1 september 2026 i.p.v. op 1 januari 2026.

Tijdens de overgangsperiode werd wel een proefproject gelanceerd eind schooljaar 2021 - 2022 en schooljaar 2022 - 2023. In september 2024 nam het Ravottersbos zijn in trek in de Katholieke Centrumschool.

Tijd (indicator)

O

Geld

Financiële implicaties zijn pas duidelijk sinds 28 april 2025. Dit maakt dat het uittekenen van enkele mogelijke scenario's voor de toekomst nu pas effectief mogelijk is.

Geld (indicator)

O