Wanneer er grote verschillen zijn tussen de school en het thuismilieu is het moeilijk voor ouders en leerlingen om zich te herkennen in het schoolgebeuren en zich erkend te weten. Ook schoolteams ervaren een missing link en wensen beter wederzijds begrip en samenwerking. Met deze actie trekken we via de inzet van een schoolopbouwwerker volop de kaart van het partnerschapsmodel tussen ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie en de school. Dit doen we door op school allerhande drempelverlagende en informatieve bijeenkomsten te organiseren waarbij naast informatieoverdracht, het rechtstreekse contact en de bevordering van de communicatie tussen de ouder en de leerkracht centraal staat. Daarnaast werken we samen met scholen aan een duidelijke visie rond ouderbetrokkenheid en gelijke onderwijskansen, vertalen we dit in een actieplan en ondersteunen we de realisatie ervan.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Project School en Ouders

In 2025 ging LIGO verder aan de slag met de twee reeds opgestarte scholen rond het project "Welkom in de klas". Een derde school sloot eind februari 2025 als nieuwkomer mee aan. Het project heeft tot doel ouders actief te laten participeren in de klas van hun kind om op die manier kennis te maken met de school- en klasomgeving, met de leerkracht en met andere ouders. De school leert de ouders beter kennen en op die manier kan een wederzijdse betrokkenheid verhoogd worden. De onderwijsopbouwwerker probeerde zoveel mogelijk aan te sluiten om de bestaande band met ouders te versterken en om ook nieuwe ouders toe te leiden waar nodig.  Door de ervaringen van de deelnemende basisscholen op het directieoverleg, wil ook een vierde school volgend schooljaar instappen. 

Er werd in de periode februari - maart 2025 op drie basisscholen ook een vorming en workshop gegeven rond gezonde brooddozen. Onder leiding van een lesgever van LIGO konden de aanwezige ouders eerst kennis maken met verschillende manieren om een evenwichtige lunch samen te stellen, waarna allerlei middelen werden aangereikt om die ook "kidsproof" te maken. Daarna gingen de ouders in een kookworkshop ook actief aan de slag om een gezonde brooddoos samen te stellen.

Aanwezigheid op school / schoolpoortcontacten

De onderwijsopbouwwerker blijft inzetten op schoolpoortcontacten waarbij hij letterlijk aanwezig is aan een schoolpoort. Om meer interactie te krijgen, werd er vanaf januari 2025 gewerkt met stoepborden tijdens de schoolpoortaanwezigheden. Zo'n stoepbord toont het volledige aanbod van Huis van het Kind en zet ook tijdelijke evenementen, projecten of acties in de kijker. Geïnteresseerde ouders kunnen gemakkelijker naar het bord toegeleid worden en foto's nemen van wat hen interesseert. Dit komt de visibiliteit maar ook de communicatie zeker ten goede.

In februari 2025 was de onderwijsopbouwwerker op vraag ook aanwezig op één infoavond/opendeurdag op school. De aanwezige ouders konden kennis maken met het aanbod van Huis van het Kind en kregen een antwoord op hun vragen.

In mei-juni 2025 was de onderwijsopbouwwerker aanwezig op twee schoolfeesten waar hij naast het kenbaar maken van het aanbod, ook extra inzette op het bekend maken van de speelpleinwerking en de ouders uitleg gaf hoe ze moeten inschrijven.       

                                     
         

    

                       

 

 

Er zijn ook verschillende zorgoverlegmomenten geweest op school waarbij de onderwijsopbouwwerker samen met de school en het CLB-team moeilijke gesprekken met ouders opneemt. Hoofddoel is steeds om mensen te informeren maar ook verder te polsen naar hun noden en behoeften om ze nadien verder te kunnen toeleiden naar de juiste diensten, indien nodig. Een goede samenwerking met zorg- en CLB-teams maar ook andere externe partners zoals CAW of het Sociaal Huis zijn hierbij essentieel.

De onderwijsopbouwwerker bleef ook dit jaar tweemaal per maand aansluiten bij Samenspel in ontmoetingscentrum De Palaver op woensdagmiddag. Hij probeert er te blijven inzetten op kwetsbare ouders; hun vragen te beantwoorden en hun door te verwijzen naar de juiste diensten, indien nodig. 

Project Jong-Leren

Sinds de start van het schooljaar 2024 - 2025 werd het huiswerkbegeleidingsproject "Jong-Leren" sterk uitgebreid. We hebben dit schooljaar 38 gezinnen verder kunnen helpen; een absoluut hoogtepunt sinds het bestaan van het project. De inzet van 8 vaste vrijwilligers werd aangevuld met de hulp van 12 studenten en 6 docenten, dit laatste via de samenwerkingsovereenkomst met het BijlesHuis (cf. ontvangen subsidie "Armoedebestrijding en sociale inclusie" van de Nationale Loterij). Dankzij de toegekende subsidies vanuit Plan Samenleven is gedurende één dag per week nog steeds een aanspreekpunt binnen Huis van het Kind actief, die de begeleiders intensief opvolgt, begeleidt en coacht en vormingen voorziet waar nodig. Via een online platform kunnen we als lokaal bestuur elke week de bevindingen en de feedback van de lesgevers van het BijlesHuis opvolgen. De samenwerking met het BijlesHuis verliep zeer constructief.

Voorbereiden onderwijsbeurs

Er werd in februari - maart - april 2025 achter de schermen ook heel wat voorbereidend werk geleverd omtrent de organisatie van de infobeurs voor ouders, die zal doorgaan op zaterdag 17 januari 2026. Een beurs waarbij we ons richten op de ouders die een kind hebben dat voor het eerst naar school gaat en op de ouders die een kind hebben dat voor het eerst naar een secundaire school gaat. Hoofddoel van de beurs is om ouders héél breed te informeren over alles wat hun kind kan aanbelangen en dit in samenwerking met een heleboel partners. Meer info hierover volgt in het najaar.

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS 

Ondersteuning van ouderbetrokkenheid op het Leonardo College

In het kader van het bevorderen van ouderbetrokkenheid, met bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen, werd begin januari 2025 een eerste ouderavond georganiseerd op het Leonardo College. Alle ouders van de leerlingen werden uitgenodigd om samen met de school na te denken over hoe toekomstige ouderavonden vorm konden krijgen. 
Bij de opzet van deze bijeenkomst werd bewust gekozen voor een laagdrempelige aanpak. Hoewel de opkomst beperkt bleef, leverde de bijeenkomst waardevolle input op. De aanwezige ouders deelden hun visie op ouderbetrokkenheid en hun verwachtingen ten aanzien van de school. Ze toonden een duidelijke bereidheid om zich verder te engageren binnen het project. 
Aansluitend werd een tweede ouderavond gepland, waarvoor opnieuw alle ouders werden uitgenodigd. Helaas bleef de respons wederom beperkt. 
Deze ervaringen leidden tot een heroriëntatie van onze aanpak. In plaats van ouders te vragen naar school te komen voor specifieke bijeenkomsten, besloten we de dialoog te verplaatsen naar momenten waarop ouders sowieso op school aanwezig zijn — bijvoorbeeld tijdens de oudercontacten in juni
Tijdens deze oudercontacten zullen de opbouwwerkers aanwezig zijn op strategische locaties binnen de school, waar de meeste ouders passeren. Op die manier creëren we kansen voor spontane, laagdrempelige interactie. We richten ons in eerste instantie op ouders van jongeren die ons reeds kennen, omdat zij sneller geneigd zijn ons aan te spreken. Op deze manier hopen we een informele en toegankelijke brug te slaan tussen school en ouders. 

Net als vorig jaar ondersteunde het Huis van het Kind een initiatief van het Leonardocollege 'Leonardo Dendert' in mei 2025. Het opzet was om leerlingen, ouders, inwoners en sympathisanten een overzicht te geven van wat Denderleeuw te bieden heeft. Zo bemanden vele handelaars en verenigingen een infostandje om een gevarieerd beeld te kunnen geven van de mogelijkheden die de gemeente biedt aan ouders en leerlingen. Ook de onderwijsopbouwwerker en de jeugdopbouwwerker waren present met een infostand. Dit werd geapprecieerd door de school en de aanwezigen.

Huisbezoeken

Wanneer de onderwijsopbouwwerker een ondersteuningsvraag van een gezin ontvangt, kan een huisbezoek eventueel ingepland worden. Dit biedt de ouders de gelegenheid om in een veilige omgeving al hun vragen te stellen en zorgt ervoor dat er voldoende diepgang kan worden verkregen om de situatie volledig in kaart te brengen. Op deze manier is het makkelijker om een vertrouwensband op te bouwen. Na de ondersteuningsvraag blijft de onderwijsopbouwwerker fungeren als brugfiguur tussen school, ouders en leerling.

Voorbereiden onderwijsbeurs

Samen met de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs wordt de onderwijsbeurs van 17 januari 2026 achter de schermen reeds voorbereid (zie hierboven).

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G