Denderleeuw kent een toenemend aantal indicatorleerlingen. Ook op risicofactoren als een andere thuistaal dan het Nederlands en kind in een éénoudergezin scoort Denderleeuw bovengemiddeld. Leerkrachten die moeten lesgeven aan deze groeiende groep leerlingen uit maatschappelijk kwetsbare gezinnen, zijn hierop onvoldoende voorbereid of degelijk omkaderd. Met de hulp van een schoolopbouwwerker willen we schoolteams versterken in hun kennis rond armoede, diversiteit, de sociale kaart en de context van Denderleeuw. Dit d.m.v. vorming, intervisiemomenten, ...

Daarnaast wil het lokaal bestuur een partner zijn voor scholen om het principe van ‘brede school’ te introduceren in onze gemeente, met een lage drempel zodat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen aan activiteiten in kader van brede school. (zie ook A20211 - Inzetten op partnerschappen in kader van brede school).

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

ONDERWIJSOPBOUWWERK BASISONDERWIJS

Net als vorig jaar nam de onderwijsopbouwwerker basisonderwijs ook in de periode januari tot juni 2025 deel aan maandelijkse oudermomenten op een basisschool. Hij bracht de school in contact met verschillende organisaties en zorgde voor concrete hulp, toeleiding en ondersteuning waar nodig. Volgende onderwerpen kwamen aan bod:

  • Januari 2025: Rap op Stap kwam zichzelf voorstellen en lichtte de werking en het aanbod van gezinsvakanties en daguitstappen toe. Ook het gemeentelijk vrijetijdsaanbod voor de zomervakantie werd toegelicht.
  • Februari 2025: I.s.m. het CLB en een psycholoog werd er een sessie verzorgd rond "opvoeden en graag zien" waarbij ouders heel wat praktische tips en ondersteuning kregen.
  • Maart 2025: Tijdens deze sessie werd er verder gebouwd op de sessie van februari en kregen ouders de kans ook eigen succeservaringen of drempels en valkuilen met elkaar te delen.
  • April 2025: Dit keer gingen we met een groep ouders naar de Palaver. Daar konden ze kennis maken met alle medewerkers en kregen ze meer uitleg over o.a. de ruilwinkel en de gezinsuitstappen.
  • Mei 2025: Ouders konden een bezoek brengen aan de Academie voor Podiumkunsten: ze kregen er een rondleiding en meer info over het aanbod en over inschrijvingen.

Onze vrijwilligers en de studenten van Jong-Leren  (huiswerkbegeleiding) kregen in 2025 ook weer enkele interessante vormingen aangeboden:

  • Op 30 januari 2025 organiseerden we als vervolg op de eerder aangeboden omstaanderstraining van november 2024, een praktisch oefenatelier. Onder begeleiding van een lesgever vanuit het Agentschap voor Inburgering en Integratie, werd het theoretische deel even opgefrist en nadien werden de opgedane inzichten getoetst aan de praktijk: aan de hand van verschillende fictieve casussen werden verschillende, mogelijke omstaanderreacties uitgetest en met elkaar besproken.
  • Op 3 april 2025 organiseerden we een eerste intervisie in samenwerking met het Netwerk Geestelijke Gezondheid. Vrijwilligers en aanwezige studenten konden aan de hand van casussen uit de praktijk elkaar inspireren door vanuit ervaring verschillende technieken met elkaar te delen. De aanwezige psychologen gaven hen hier nog wat meer verruimende inzichten rond mee.

Zie ook A20041

 

ONDERWIJSOPBOUWWERK SECUNDAIR ONDERWIJS

Het Jeugdwelzijnsoverleg draait rond het aanbieden, organiseren en/of opvolgen van acties om het welzijn van kinderen en jongeren te verhogen. Dit overleg richt zich in de eerste plaats tot 'eerstelijnswerkers’ in Denderleeuw die regelmatig in contact komen met jongeren zoals CLB, leerlingbegeleiders en politie. Andere deelnemers worden uitgenodigd op basis van concrete vragen, thema’s of expertise. We trachten door dit overleg mee een positief effect te hebben op de visie en het beleid rond jongeren bij verschillende instanties in Denderleeuw. 

In juni 2025 organiseerden de jeugdopbouwwerker en de onderwijsopbouwwerker van Lejo vzw het eerste jeugdwelzijnsoverleg in Denderleeuw. Dit overleg kwam er naarmate ze de voorbije maanden actief hun netwerk begonnen uit te bouwen. Toen ze vertegenwoordiging hadden vanuit verschillende relevante domeinen, groeide de behoefte om al deze partners samen rond de tafel te brengen. Tijdens het overleg werd de werking van Lejo vzw met focus op het jeugdopbouwwerk en onderwijsopbouwwerk toegelicht. Ook partnerorganisatie Groep INTRO kreeg de ruimte om hun buurtopbouwwerk toe te lichten. 
Daarnaast gingen ze met de aanwezigen in gesprek over de verdere uitbouw van dit overlegmoment. Ze vroegen hen welke andere organisaties volgens hen zeker nog rond de tafel zouden moeten zitten, en welke thema’s zij relevant vinden om in de toekomst samen over in gesprek te gaan. 
Met dit jeugdwelzijnsoverleg willen we inzetten op structurele afstemming, kennisdeling en samenwerking over de verschillende sectoren heen — met als doel de leefwereld van jongeren in kwetsbare situaties samen sterker te ondersteunen. 

De onderwijsopbouwwerker neemt ook deel aan besprekingen over leerlingen met spijbelgedrag en/of andere problematiek(en) en sluit, op verzoek, aan bij lessen of studies om een specifieke leerling of klasgroep beter te leren kennen. Hierdoor kan zij advies geven over de beste benadering van deze leerlingen. Waar mogelijk voert de onderwijsopbouwwerker zelf gesprekken met de leerlingen om de onderliggende oorzaken te achterhalen en samen naar oplossingen te zoeken. Deze gesprekken kunnen ook buiten de schooluren of de schoolomgeving plaatsvinden om de drempel voor de leerling te verlagen. Na het gesprek kan de onderwijsopbouwwerker fungeren als brugfiguur tussen school, ouders en leerling.

De onderwijsopbouwwerker zet zich ook sterk in om haar netwerk uit te bouwen. Zo stelde ze zichzelf bv. voor aan onderwijspartners zoals het CLB en Groep INTRO, die NAFT-trajecten hebben lopen op de scholen. Wanneer leerlingen een traject afleggen met een van de partners kan er worden teruggekoppeld naar de opbouwwerkers zodat zij advies kunnen geven of helpen bij de benadering en/of het uitstippelen van een traject voor deze leerling. 

Zie ook A20020, A20030 en A20040

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G