Het scholenoverleg met directies en zorgteams heeft reeds zijn nut bewezen in het verleden. Vele scholen kampen met dezelfde problemen. Een scholenoverleg brengt scholen dichter bij elkaar, zorgt voor eenvormigheid, brengt scholen op de hoogte van nieuwigheden in het landschap en geeft flankerend onderwijs een stem. Schoolopbouwwerker en dienst Onderwijs maken onderlinge afspraken over de frequente organisatie van dit scholenoverleg en over de thema’s die aan bod zullen komen.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

BASISONDERWIJS

Directieoverleg 

Vaste leden van dit overleg zijn de directies van alle basisscholen, de opbouwwerker basisonderwijs, de schepenen van Onderwijs en Welzijn, het diensthoofd Onderwijs en het diensthoofd Huis van het Kind. Op basis van de agenda kunnen eventueel externen uitgenodigd worden. Het directieoverleg wordt 4 keer per schooljaar georganiseerd.

  • Op 27 februari 2025 organiseerden we het derde directieoverleg van dit schooljaar. Een medewerker van Microsoft kwam een voorstelling geven van hoe IT-innovaties in het onderwijs impact kunnen hebben op het vlak van inclusie, mentale gezondheid en taalverbetering. Er werd feedback gegeven over de tweede vorming "voor het eerst naar school", de directies kregen een update van de voorbije "school-en-ouders-activiteiten" en de geplande vormingen gezonde brooddozen. Verder werd er ook een update gegeven van het aantal gezinnen die huiswerkbegeleiding krijgen vanuit het project Jong-Leren. We gaven feedback over de organisatie van het praatcafé structuur secundair onderwijs waarna we dit ook kort evalueerden. De dienst Onderwijs gaf toelichting bij het Centraal Aanmeldingsregister en kaartte de capaciteitsdruk aan bij verschillende leeftijden. De scholen werden bevraagd over wie er interesse had in het project "reanimatie op school; kids saves lives" en eveneens werd er bij hen gepolst naar een stand van zaken rond het anti-pestbeleid op hun school. Vervolgens werd er toelichting gegeven over de samenstelling adviesorgaan Lokaal Overleg Kinderopvang n.a.v. de nieuwe bestuurscyclus en werd er ook nog een update gegeven rond de uitrol van het BOA-decreet. De druk gevulde agenda werd tot slot afgesloten met enkele variapunten waaronder de organisatie van workshops voor professionelen rond psychische problemen.
  • Op 26 mei 2025 vond het vierde en laatste directieoverleg van dit schooljaar plaats. We blikten eerst terug op het voorbije schooljaar en maakten reeds afspraken voor het volgende schooljaar: het traject "Voor het eerst naar school" en het project 'Welkom in de Klas' werden geëvalueerd en algemeen als heel zinvol ervaren.  Ook de huiswerkbegeleiding Jongleren werd besproken en de tijdlijn voor het aanmelden van nieuwe gezinnen komende schooljaar meegegeven. Als tweede agendapunt werd er vooruitgeblikt naar de nieuwigheden voor volgend schooljaar: uitleg rond de infobeurs voor ouders die we in januari 2026 willen organiseren en de vormingen gezonde brooddozen. Het derde agendapunt ging over het preventief aanpakken van schooluitval door het delen van kleuterparticipatierapporten vanuit scholen naar de schoolopbouwwerker. De dienst Onderwijs gaf het rapport aanmeldingen en plaatsberekeningen 2025-2026 mee als volgende agendapunt, waarna de vergadering werd afgerond met nog enkele variapunten waaronder een update rond het schoolzwemmen voor volgend schooljaar.

Zorgoverleg 

Vaste leden van dit overleg zijn de zorgcoördinatoren van alle basisscholen, de opbouwwerker basisonderwijs en het diensthoofd Huis van het Kind.  Dit overleg wordt gezien als een denk- en werkgroep om concrete acties uit te werken. Op basis van agenda kunnen eventueel externen uitgenodigd worden. Het ZorgPlusOverleg zal drie keer per schooljaar doorgaan als er vanuit het directieoverleg vraag naar is.

  • Op 20 januari 2025 ging het tweede ZorgPlusOverleg van het schooljaar door, waarbij er verder gewerkt werd rond het thema "voor het eerst naar school"; iedere school kon a.h.v. een vragenlijst  gemakkelijk de sterktes en de zwaktes van hun eigen wenbeleid in kaart brengen. Er werd tijd genomen om dit met de aanwezige scholen te overlopen en ervaringen/drempels met elkaar uit te wisselen. Daarna gingen ze aan de slag met het draaiboek. . 
  • Op 28 april 2025 vond het laatste ZorgPlusOverleg plaats waar de scholen beluisterd werden over hoe ze het draaiboek in de praktijk brachten. Ze inspireerden elkaar met werkbare praktijkvoorbeelden maar evengoed met dingen die nog niet vlot lopen en waar anderen konden bij ondersteunen. Er werd ook al vooruitgeblikt naar volgend schooljaar waarbij de onderwijsopbouwwerker en de pedagogisch coach graag een structurele samenwerking op poten willen zetten tussen de scholen en de onthaalouders en kinderdagverblijven in Denderleeuw. Ook de scholen zelf konden aangeven waar ze graag verder mee aan de slag gaan. Zo zal het ZorgPlusOverleg volgend schooljaar telkens doorgaan op een andere school om op die manier de klaswerking in een instapklasje van nabij te ontdekken.

 

SECUNDAIR ONDERWIJS

Directieoverleg 

Vaste leden zijn de directies van beide secundaire scholen, de opbouwwerker secundair onderwijs,  schepenen van Onderwijs en Welzijn,  diensthoofd Onderwijs en diensthoofd Huis van het Kind. Zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en anderen kunnen o.b.v.  agenda uitgenodigd worden. Het directieoverleg gaat normaal gezien minimum drie keer per schooljaar door. 

De onderwijsopbouwwerker secundair onderwijs startte bij de start van het schooljaar 2024 - 2025 op via een partnerorganisatie vzw Lejo. Na een kennismaking met alle directies werd een planning opgemaakt van haar aanwezigheid op de verschillende campussen (op maandag: Leonardocollege Nieuwstraat, op dinsdag: Middenschool Anne Frank Atheneum, op donderdag: Anne Frank Atheneum, op vrijdag: Leonardocollege Middenstraat). Ook in 2025 werd deze regeling verder gezet.

Na een eerste directieoverleg in december 2024 volgden er twee in 2025.

  • Op 19 maart 2025 vond het tweede directieoverleg plaats. Tijdens dit overleg werden per schoolcampus de lopende projecten besproken. Het doel was om elkaar te inspireren, maar ook om kritisch mee te denken over de inhoud, structuur, opbouw en mogelijke valkuilen van de projecten. 
  • Op 12 juni 2025 volgde een derde directieoverleg van dit schooljaar. Hierbij werd vooruitgeblikt op het komende schooljaar, met bijzondere aandacht voor de startmomenten. We willen vanaf de eerste schooldagen zichtbaar en beschikbaar zijn als partner voor de scholen. Daarom bespraken we concreet hoe we kunnen bijdragen aan de verwelkoming van nieuwe leerlingen. 
    Een nieuwe focus voor schooljaar 2025–2026 is de versterking van de samenwerking met leerkrachten. Waar we intussen al een basiswerking hebben opgebouwd in contact met leerlingen, willen we nu ook de drempel voor leerkrachten verlagen om met ons in contact te treden. We willen een herkenbaar aanspreekpunt zijn voor vragen, signalen of ideeën vanuit het schoolteam.

Voorstelling aan personeel van de secundaire scholen

In augustus 2025 zullen de onderwijsopbouwwerker secundair en de jeugdopbouwwerker van vzw Lejo zich voorstellen tijdens de eerste personeelsvergadering van het nieuwe schooljaar. We kiezen ervoor om deze voorstelling niet enkel mondeling te doen, maar via een actieve werkvorm die ook bij jongeren wordt toegepast. Volgens het principe van ervaringsgericht leren. Door de leerkrachten op deze interactieve manier te betrekken, kunnen we uitleg geven over wie we zijn en wat we doen, maar hen ook laten ervaren hoe we te werk gaan. Op die manier hopen we een blijvende indruk te maken en de betrokkenheid van het schoolteam te vergroten. 
 
Voorstelling aan de leerlingen van het zesde leerjaar van de basisscholen

In februari 2025 stelden de onderwijsopbouwwerker en jeugdopbouwwerker zichzelf en hun werking voor aan de directies van het lager onderwijs tijdens het directieoverleg van de basisscholen. In mei 2025 namen de opbouwwerkers opnieuw deel aan het directieoverleg met de basisscholen, met als doel per school een moment vast te leggen waarop zij zich konden voorstellen aan de leerlingen van het zesde leerjaar. 

Netwerk uitbouwen 
Daarnaast stelden de opbouwwerkers zich in mei 2025 ook voor aan de pedagogische raad van het Anne Frank Atheneum, met het oog op meer zichtbaarheid en een nauwere samenwerking met de leerkrachten in het volgende schooljaar. 

Jeugdwelzijnsoverleg (cf. ZorgPlusOverleg)

Dit overleg richt zich in de eerste plaats tot 'eerstelijnswerkers’ in Denderleeuw die regelmatig in contact komen met jongeren zoals CLB, leerlingbegeleiders en politie. Andere deelnemers worden uitgenodigd op basis van concrete vragen of thema’s, op basis van inbreng, expertise (zie A20021).

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G