Het bekijken van de verkeersstromen en het parkeerbeleid op ons grondgebied zal resulteren in de nood aan het uitvoeren van kleine verkeersingrepen om dit te realiseren. Dit kan gaan over de aanleg van fietssuggestiestroken, de invoering van een zone 30, de inrichting van eenrichtingsstraten, ...

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kunnen lokale besturen subsidies aanvragen ter verbetering van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. De dienst Openbare ruimte stelde voor om een subsidieaanvraag in te dienen in 2021 voor de schoolroute Kasteelstraat – voet-fietsweg naar Zandplaatstraat – Zandplaatstraat – Jozef Sonckstraat – Dr. Cochezstraat. Het project werd uitgevoerd van augustus 2022 tot januari 2023 (zie ook A10703 Opmaak van een masterplan voor veilige schoolomgevingen en dit gefaseerd uitvoeren).

In datzelfde kader diende de dienst Openbare Ruimte in 2022 ook een subsidieaanvraag in voor de schoolroute Landuitstraat - Huissegemstraat. Deze schoolroute zorgt voor een verbinding met de N405 en de Kasteelstraat en loopt langs de Vrije basisschool 't Landuiterke. Deze subsidie werd toegekend op 5 december 2022. Het project werd uitgevoerd eind 2023 (zie ook A10703).

Met de subsidieaanvraag tot het verbeteren van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving werd ook een project ingediend om manuele slagbomen te plaatsen voor het fysiek afsluiten van de schoolstraat in de Collegestraat. De aanvraag werd ingediend op 21 december 2023. Begin 2024 kregen we bericht dat de aanvraag goedgekeurd werd door het Departement. Eind maart 2024 werden de slagbomen geïnstalleerd. Het lokaal bestuur haalde een subsidie binnen van 3.708,08 euro.

Ook voor de schoolomgeving GBS Iddergem + 't Landuiterke werd een subsidieaanvraag ingediend tot het verbeteren van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving. Met dit project worden de dynamische zone 30-borden aan deze scholen vervangen en zullen er accentmarkeringen "Schoolzone" aangebracht worden om de aanwezigheid van de schoolomgeving extra te accentueren. De subsidieaanvraag werd ingediend op 11 juni 2025 (zie ook A10703).

Zie ook A10511 (Herinrichting schoolomgeving Landuiterke) en A10600 (Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle).

 

Van 26 september tot 23 december 2022 werd het concept 'schoolstraat' gefaseerd getest in de Leliestraat en in de Aststraat. Na een evaluatiemoment dat plaatsvond op 24 januari 2023 met de gemeenteschool van Iddergem en de lokale politie werd gekozen om het concept 'schoolstraat' verder te zetten in de Aststraat. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2023 om de schoolstraat in de Aststraat voor de rest van het schooljaar te bestendigen. Op basis van een positieve evaluatie besliste het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2024 om de 'schoolstraat' definitief in te voeren aan het einde van de schooldag, en dit voor ieder schooljaar.

In de Boriaustraat en een gedeelte van de Nieuwstraat is het kruisen van twee voertuigen niet altijd evident. In kader van meer verkeersveiligheid werden deze tijdelijk ingericht voor éénrichtingsverkeer. De proefperiode startte op 5 juni 2023 en liep voor zes maanden. Tijdens deze periode werden verkeers- en snelheidsmetingen uitgevoerd in de Boriaustraat en de omliggende straten. Er werd ook een bewonersenquête georganiseerd. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 5 december 2023 om de proefperiode te verlengen voor een half jaar. De resultaten van de metingen en de resultaten van de bewonersenquête werden besproken op de verkeerscommissie van 15 januari 2024 en op het schepencollege van 5 maart 2024. Aangezien de resultaten van beide onderzoeken positief waren, werd het éénrichtingsverkeer bestendigd (5 maart 2024).

Op 21 mei 2024 keurde het schepencollege ook het invoeren van éénrichtingsverkeer op het Walleken goed, in combinatie met enkele plaatselijke versmallingen van de rijbaan d.m.v. vaste plantvakken & de invoering van zone 30. Bij het afronden van de infrastructuurwerken werd op 17 december 2024 beslist om met de nodige verkeerssignalisatie de genomen beslissing kenbaar te maken aan de weggebruikers. (zie ook A10502)

 

Andere kleine verkeersingrepen i.k.v. meer verkeersveiligheid in 2025:

  • Verbeteringswerken aan het Walleken: op 17 december 2024 nam het schepencollege de beslissing om éénrichtingsverkeer in te voeren vanaf 28 januari 2025 zodat de verkeersstromen rondom het sportpark in goede banen kunnen geleid worden. Er werd op dat moment ook een zone 30 ingevoerd. Begin september 2024 werden al voorbereidende onthardingswerken uitgevoerd en meer groen en vaste plantvakken voorzien voor een visuele en fysieke versmalling van de rijbaan om het verkeer af te remmen en de straat een duidelijker 'belevingsgevoel' van éénrichtingsverkeer te geven.
  • Aanbrengen voetgangersoversteekplaats aan station in Welle: op 31 juli 2024 besliste het schepencollege tot de aanleg hiervan in de Hertstraat ter hoogte van het station, met uitvoering door onze wegenploeg in het voorjaar van 2025.
  • ...

Zie ook A10711 - Uitvoeren van opwaarderingsacties aan onze trage wegen

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G