A10722 Aanmoedigen van combimobiliteit via de inrichting van een Mobipunt

We verplaatsen ons niet uitsluitend met één vervoersmiddel maar combineren meestal verschillende vormen van mobiliteit. Binnen de basisbereikbaarheid is het belangrijk om gebruik te kunnen maken van op elkaar afgestemde vervoersmogelijkheden. Op belangrijke knooppunten kan er een ‘mobipunt’ gecreëerd worden om dit te faciliteren. Een mobipunt is een locatie waar de mobiliteitsfuncties en andere voorzieningen elkaar ontmoeten. Dit is een vertrek- of overstappunt voor iedere duurzame verplaatsing. Het zal mensen ertoe bewegen om minder de auto te gebruiken.
Binnen het subsidieproject ‘netwerk mobipunten’ zal de gemeente samen met Solva en een studiebureau zorgen voor de fysieke realisatie van 1 mobipunt in onze gemeente.
Status
In uitvoeringStand van zaken (toelichting)
Sinds begin juni 2020 kunnen inwoners gebruik maken van elektrische deelwagens in onze gemeente. Door de deelwagens te verspreiden over het grondgebied van de gemeente willen we als lokaal bestuur de drempel verlagen en nog meer burgers laten kennis maken met autodelen.
In onze gemeente staat een deelwagen aan het station en in de Bouchtstraat (het proefproject in Welle werd stopgezet wegens onvoldoende gebruik). Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 16 mei 2023 de bestelling van één extra deelwagen goed. Deze werd geplaatst aan de publieke laadpaal in de Zandplaatstraat.
Het contract voor de deelwagen in de Bouchtstraat werd door het schepencollege van 4 juni 2024 verlengd voor een nieuwe periode van 5 jaar. Het contract voor de deelwagen in de Zandplaatstraat loopt ten einde op 1 juli 2025, maar werd eveneens verlengd door het schepencollege van 24 juni 2024 voor een nieuwe periode van 5 jaar.
Begin januari 2024 kwam er nog 1 elektrische deelwagen bij. Deze kreeg een tijdelijke standplaats op parking Paristyl in de Tulpenlaan. Deze deelwagen is een initiatief van de Vervoersregio Aalst in het kader van het interregionaal hoppinpunt 'Denderleeuw station'. Vanaf 1 januari 2024 zal de bestaande deelwagen aan het station ook behoren tot de vloot van de Vervoerregio. Zowel de deelwagen aan het station als deze op parking Paristyl worden vanaf 2024 gefinancierd met het budget 'vervoer op maat' van de Vervoerregio Aalst.
Begin 2025 werd de publieke laadpaal voor het hoppinpunt Denderleeuw station in dienst gesteld. Hierdoor werd de deelwagen op parking Paristyl verplaatst naar zijn vaste standplaats in de Stationsstraat, naast de andere deelwagen aan het station.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Aantal deelwagens op ons grondgebied | 2 | 3 | 2 | 3 | 4 | 4 |
De voorzieningen die noodzakelijk zijn voor het hoppinpunt 'Denderleeuw station' werden vastgelegd in een Unieke Verantwoordingsnota die besproken werd met alle betrokken partners (Team MOW, Provincie Oost-Vlaanderen, NMBS & De Lijn). De vervoersregioraad selecteerde Denderleeuw station als tweede grootste station van de provincie Oost-Vlaanderen als interregionaal hoppinpunt. Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 25 juli 2023 kennis van de Unieke Verantwoordingsnota voor het Stationsplein en gaf in zitting van 28 november 2023 goedkeuring voor de opgestelde nota m.b.t. het hoppinpunt Denderleeuw station.
In zitting van 28 mei 2024 werd een beslissing genomen over de inrichting van de standplaats voor de deelfietsen aan het station. Aan het Kasteeltje werden in dat kader op 9 januari 2025 fietsbeugels geplaatst in Hoppinstijl. Het deelfietssysteem van de vervoersregio was op 20 augustus 2024 operationeel in alle gemeenten en steden van de vervoersregio Dender. De lancering werd gevierd met een persmoment op het stationsplein in Aalst.
2024 | 2025 | |
Aantal deelfietsen op ons grondgebied | 8 | 8 |
Binnen het project 'netwerk mobipunten' werd ook een basisanalyse opgesteld met een aantal potentiële plekken voor bijkomende mobipunten, meer bepaald:
• Station Welle (zie verder Hoppinpunt Welle Station)
• Sociale woonwijk Hemelrijk
• Plein gemeentehuis Denderleeuw (zie verder Hoppinpunt Bouchtplein)
Studiebureau Deloitte en Tractebel Engie werkten binnen de Vervoersregioraad samen met Denderleeuw een ontwerpplan uit voor een Hoppinpunt (nieuwe benaming voor mobipunt) aan het station van Denderleeuw. De fiche voor Denderleeuw station werd besproken op verscheidene overlegmomenten met de betrokken partners (NMBS, De Lijn, provincie en team MOW). Er bestaat nog discussie over de aansluiting van de F415 en het verdere traject richting Stationsstraat - Thontlaan. De implementatie van het Hoppinpunt op het terrein is uitgesteld omdat dit geïntegreerd moet worden in de werken aan het spoor van Infrabel, de heraanleg van het Stationsplein door de gemeente en de aanleg van een busstation door De Lijn links van het stationsgebouw op de parking van de NMBS.
Binnen de Vervoersregioraad werd eind 2021 ook een voorstel gedaan voor de uitrol van fase 2 Hoppinpunten in de regio. Voor Denderleeuw kwamen Station Welle, Station Iddergem en Dorp Welle in aanmerking voor de uitwerking van een studie tot op het niveau van unieke verantwoordingsnota. Het studiebureau werkte schetsen uit voor deze drie locaties. Bijkomend studiewerk bleek nog nodig voor Station Welle en Dorp Welle. Voor Station Iddergem werd een consensus bereikt.
Daarnaast keurde het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 februari 2023 de integratie van een Hoppinpunt aan het Bouchtplein goed in fase 3 van RUP Centrum. De uitvoering van deze fase 3 werd niet voorzien in het meerjarenplan.
Om de deelwagen aan de Zandplaatstraat te kunnen behouden besliste op het schepencollege om deze locatie op te laten nemen in de lijst van "Buurthoppinpunten". De officiële opname in de lijst werd op de agenda van de Vervoersregioraad Dender geplaatst door team MOW.
Stand van zaken (indicator)
Tijd
Tijd (indicator)
Geld
Het nodige budget voor het verder zetten van het contract voor 2 deelwagens is voorzien voor 2022. Voor het jaar 2023 werd bijkomend budget voorzien via budgetwijziging.
De kosten zijn subsidieerbaar via het Lokaal Energie- en Klimaatpact (50 % eigen inbreng, 50 % trekkingsrechten).
In zitting van 16 mei 2023 werd beslist om een contract af te sluiten voor nog 1 extra deelwagen voor 24 maanden. Ook deze kosten zijn subsidieerbaar via het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De deelwagens aan het station en op parking Paristyl worden vanaf 2024 gefinancierd met budget 'vervoer op maat' van de vervoersregio Aalst.