A10703 Opmaak van een masterplan voor veilige schoolomgevingen en dit gefaseerd uitvoeren

Mobiliteitseducatie leert kinderen en hun ouders over mobiliteit en haar gevolgen en wil met preventiecampagnes duurzame mobiliteit stimuleren en onveilig verkeersgedrag voorkomen. De huidige samenwerking met de lokale politie en de scholen wordt verdergezet tijdens deze beleidsperiode. De kinderen oefenen op het fietsbehendigheidsparcours en testen hun vaardigheden tijdens onze Scholengordel. Samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) willen we proberen nog een stapje verder te gaan qua praktijkeducatie en sensibiliseringsacties.
Daarnaast wordt verder werk gemaakt van veilige schoolomgevingen. Elke schoolomgeving zal bekeken en geëvalueerd worden op vlak van verkeersveiligheid met focus op de zwakke weggebruiker. De invoering van schoolstraten zal ook deel uitmaken van dit onderzoek. Dit alles zal resulteren in een masterplan schoolomgevingen voor de gemeente, dat we gefaseerd zullen uitvoeren. In deze beleidsperiode zullen de schoolomgevingen ’t Landuiterke en Kerkstraat aangepakt worden. Deze krijgen een nieuwe look met volwaardige voetpaden, groen en verkeersremmende elementen.
Status
ContinuStand van zaken (toelichting)
Eind 2019 werd de eerste stap gezet naar de opmaak van dit masterplan d.m.v. een overleg met alle scholen. Bedoeling is de scholen stelselmatig uit te nodigen op de Verkeerscommissie voor verdere afstemming.
De dienst Openbare ruimte werkte in 2020 aan een plan voor de herinrichting van de schoolomgeving in de Kerkstraat (zie A10600). Dit plan werd uitgevoerd en kadert in de visie van een masterplan om schoolomgevingen gefaseerd veilig te maken.
Verder staan ook de herinrichting van de schoolomgeving van het Landuiterke (A10511), in het kader van RUP Wolfsgracht, en de gedeeltelijke heraanleg van de Aststraat in het kader van een veilige schoolomgeving op het programma (A10602).
In het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht kunnen lokale besturen subsidies aanvragen ter verbetering van de verkeersveiligheid van schoolroutes op gemeentewegen. De subsidie is gericht op snel uitvoerbare maatregelen zoals verkeerssignalisatie en kleine infrastructurele maatregelen. Het college van burgemeester en schepen gaf in zitting van 29 juni 2021 goedkeuring voor het indienen van een subsidieaanvraag voor de schoolroute Kasteelstraat – voet-fietsweg naar Zandplaatstraat – Zandplaatstraat – Jozef Sonckstraat – Dr. Cochezstraat (A10700). Deze straten staan aangeduid als schoolroute op de schoolbereikbaarheidskaart en zorgen voor een verbinding voor de vele scholieren die komende van Liedekerke over de Kasteelstraat fietsen richting de secundaire school Leonardo College. Deze schoolroute geeft ook uit op de schoolomgeving van de kleuter- en lagere school KCD. De subsidie werd aan ons toegekend op 7 februari 2022. In 2022 werden volgende werken uitgevoerd:
- heraanleg kruispunt Bouchtstraat - Dr. Cochezstraat - Brandweerstraat - J. Sonckstraat - A. De Cockstraat met verkeersplateau
- aanleg fietssuggestiestrook in de rijrichting van het verkeer in de Zandplaatstraat
- toekenning statuut fietsstraat voor J. Sonckstraat en Dr. Cochezstraat
- aanleg fietssuggestiestroken en toegankelijke bushaltes (met rijbaanversmalling ikv snelheidsbeperking) in de Kasteelstraat
- opwaardering trage verbinding tussen Huissegemstraat en Zandplaatstraat door gemeentelijke wegenploeg
Op 25 oktober 2022 keurde het college van burgemeester en schepenen een tweede subsidieaanvraag goed in het kader van de schoolroute Landuitstraat - Huissegemstraat (A10700). Deze straten zijn opgenomen op de schoolbereikbaarheidskaart en zorgen voor een verbinding voor scholieren komende van N405 en Liedekerke. De schoolroute loopt langs de vrije basisschool ’t Landuiterke en takt vervolgens aan op de schoolroute komende van Liedekerke waarvoor het lokaal bestuur in 2021 een subsidieaanvraag indiende. De subsidieaanvraag voor Landuitstraat en Huissegemstraat werd goedgekeurd door de minister op 5 december 2022. Inmiddels werd, in het kader van deze subsidie, een lastenboek opgesteld en goedgekeurd door het college van burgemeester en schepen van 16 mei 2023 voor de aanleg van fietssuggestiestroken en enkele aanpassingswerken in de Landuitstraat en in de Huissegemstraat. Op 29 augustus 2023 werd de aannemer voor de uitvoering van dit project gegund. De werken zijn gestart op 20 november 2023 en werden afgerond begin december 2023.
Zie ook A10733 (Jaarlijks investeren in kleinere verkeersingrepen die de veiligheid op de weg en in schoolomgevingen verhogen) voor info over schoolstraten.
Van 26 september tot 23 december 2022 werd het concept 'schoolstraat' gefaseerd getest in de Leliestraat en in de Aststraat. Na een evaluatiemoment dat plaatsvond op 24 januari 2023 met de gemeenteschool van Iddergem en de lokale politie werd gekozen om het concept 'schoolstraat' verder te zetten in de Aststraat. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 31 januari 2023 om de schoolstraat in de Aststraat voor de rest van het schooljaar te bestendigen. Op basis van een positieve evaluatie beslist het college van burgemeester en schepenen van 13 augustus 2024 om de 'schoolstraat' definitief in te voeren aan het einde van de schooldag, en dit voor ieder schooljaar.
In zitting van 18 juni 2024 werd beslist om een proefproject op te starten in de Aststraat en de rijrichting in het deel van de straat tussen Kerpelstraat en Sint Antoniusstraat om te draaien vanaf 1 juli tot 30 september 2024. De proefperiode werd door het schepencollege van 26 september 2024 verlengd met een termijn van 6 maanden om de evaluatie te kunnen behandelen op de verkeerscommissie. De proefperiode werd ingevoerd om te zorgen voor een oplossing voor het verkeer en het veiliger maken van de situatie op de momenten dat de Aststraat afgesloten is als schoolstraat. Aan het einde van de proefperiode wordt de effectiviteit onderzocht en volgt een bewonersbevraging waarna beslist zal worden om de proefperiode te bestendigen of niet. Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 6 mei 2025 om de proefperiode te bestendigen.
Op 21 november 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen een tweede subsidieaanvraag goed in het kader van een veilige schoolomgeving in de Collegestraat. In dit dossier worden manuele slagbomen voorzien voor het afsluiten van de schoolstraat aan begin en einde van de schooluren. Op 11 januari 2024 kregen we positief nieuws over de toekenning van deze subsidie. De slagbomen werden eind maart 2024 geïnstalleerd door de leverancier. In totaal werd voor deze subsidieaanvraag 3.708,08 euro uitbetaald aan ons lokaal bestuur.
Begin november 2023 werd in alle schoolomgevingen waar vaste borden zone 30 staan een wegmarkering (symbool zone 30) aangebracht op het wegdek om de snelheidsbeperking van 30 km/u in de schoolomgeving te accentueren. Er werd een prijsaanvraag ingediend door het vervangen van alle dynamische zone 30-borden, maar dit werd in eerste instantie niet weerhouden omwille van de hoge investeringskost.
Op 1 april 2025 keurt het college van burgemeester en schepenen een actieplan goed om tussen 2025 en 2027 stapsgewijs acties uit te voeren. Het doel van het plan is de verouderde zone 30-borden bij de scholen te vervangen, in combinatie met het aanbrengen van wegmarkeringen om de schoolomgevingen extra te accentueren.
- Acties 2025:
- Gemeenteschool Iddergem: vervangen dynamische zone 30-borden in de Hoogstraat + één nieuwe opstelling in de Leliestraat, aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Hoogstraat en de Leliestraat en aanbrengen symbool '30 km/u' op het wegdek in de Aststraat
- 't Landuiterke: vervangen dynamische zone 30-borden in de Landuitstraat, aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de schoolomgeving en aanleggen nieuwe toegangsweg naar de school langs Wolfsgracht
- Basisschool De Wereldboom: vervangen LED-scherm van de dynamische zone 30-borden in de Steenveldlaan
In het kader van bovenvermelde acties voor 2025 werd op 11 juni 2025 een derde subsidieaanvraag ingediende in het kader van "Veilige schoolomgeving GBS Iddergem en 't Landuiterke". De acties voor 2025 zullen uitgevoerd worden binnen de zes maanden na de goedkeuringsdatum van de subsidie.
- Acties 2026:
- GO! Basisschool Groei: vervangen dynamische zone 30-borden in de De Nayerstraat + één nieuwe opstelling in de Omlooplaan en aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in De Nayerstraat
- Basisschool De Wereldboom: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Steenveldlaan
- Gemeenschool Welle: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Onderwijsstraat
- Vrije Basisschool Welle: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Kerkstraat en in de Kersenweg
- Wijkschool 't Landuiterke: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Kruisstraat
- KCD: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Nieuwstraat
- Acties 2027:
- Leonardo College: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Dr. Cochezstraat, in de Middenstraat en in de Lindestraat
- Anne Frank Atheneum: aanbrengen wegmarkering "Schoolzone" in de Kouterbaan
Stand van zaken (indicator)
Tijd
- In 2020 werd de schoolomgeving in de Kerkstraat aangepakt.
- In 2022 werd de schoolroute Liedekerke - Denderleeuw aangepakt.
- In 2023 werd de schoolroute Landuitstraat - Huissegemstraat afgewerkt.
- In 2024 werd de schoolomgeving in de Collegestraat aangepakt.
- In 2025 worden acties voorzien voor de gemeenteschool Iddergem, vrije basisschool 't Landuiterke en basisschool De Wereldboom.
- In 2026 worden acties voorzien voor GO! Basisschool Groei, basisschool De Wereldboom, gemeenteschool Welle, vrije basisschool Welle, wijkschool 't Landuiterke en KCD.
- In 2027 worden acties voorzien voor het Leonardo College en het Anne Frank Atheneum.
Tijd (indicator)
Geld
Specifiek budget is niet voorzien voor deze actie. Eventuele herinrichtingen moeten aangepakt worden binnen vaste investeringsbudgetten van de dienst of d.m.v. het aanvragen van subsidies.