De zone tussen het historische dorpscentrum van Denderleeuw, de Dender en ten noorden begrensd door het spoorwegtalud van de lijn Gent-Brussel wordt ingericht als Denderpark. Dit park vormt de combinatie van spelen, wandelen, fietsen, toerisme en natuurbeleving en integreert hierbij het bestaande ‘Hof ter Leeuwe’ in een groter verhaal. Bedoeling is ook een doorsteek te creëren vanuit de Guido Gezellestraat naar het nieuwe Denderpark. Daarnaast zetten we in op een versterkte relatie met het handel- en horecagebeuren in de dorpskern en dringen we aan op een snelle doorbraak in de herbestemming van het voormalige klooster aan het Dorpsplein.

Status

In uitvoering

Stand van zaken (toelichting)

Na een startvergadering met de ontwerper en Solva werd een schetsontwerp/visie voorgelegd die verder werd uitgewerkt door het studiebureau en vervolgens goedgekeurd door het college. In de loop van 2020 werden er voorbesprekingen gehouden met alle betrokken actoren zoals Infrabel, Natuurpunt, De Waterweg, Provincie Oost-Vlaanderen,... zodanig dat hiermee rekening kon gehouden worden bij verdere uitwerking van de plannen. De piste om een mogelijk subsidiedossier in te dienen voor de aanleg van de fietssnelweg door het gebied werd in 2020 verder onderzocht. Op 12 januari 2021 ging het schepencollege akkoord om Solva aan te stellen voor het samenstellen en indienen van het subsidiedossier voor de aanleg van deze fietssnelweg F415 doorheen het Denderpark. 

In samenspraak met Solva en de ontwerper werd een wenselijk tracé uitgewerkt van deze fietssnelweg binnen het project Denderpark. Dit werd besproken op de eerste projectstuurgroep met de provincie die doorging in de 2e helft van 2021. Deze projectstuurgroep is de eerste stap die dient gezet te worden tot het bekomen van subsidies voor de aanleg van deze fietssnelweg. 

In de eerste helft van 2022 werden er nog een aantal openstaande punten verder uitgeklaard met de betrokken actoren (onder meer met het Departement Omgeving aangezien het gewest de vergunningverlenende overheid is), zodanig dat het plan kon gefinaliseerd worden en de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend werd eind 2022. 

In het voorjaar van 2023 werd het aanbestedingsdossier geagendeerd op de gemeenteraad, waarna de aanbestedingsprocedure werd opgestart. Parallel werd de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend, deze werd begin november 2023 afgeleverd. De gunning van de aannemer gebeurde aansluitend, waardoor de werken op 15 januari 2024 zijn aangevat. In een eerste fase werden het bosgoed, de bomen en de afsluiting op de grens met Hof ter Leeuwe geplaatst. Door de vele en hevige regenval in het voorjaar kwam het hele terrein onder water te staan, waardoor de werken werden stilgelegd. Het terrein diende eerst verder uit te drogen alvorens de werken opnieuw konden opgestart worden. In september 2024 werd de werf opnieuw opgestart. De fundering werd intussen geplaatst van de fietssnelweg alsook van het wandelpad dat vanaf de Schiptrekkersbrug richting Kiekenborrestraat loopt, ook de nieuwe parking Kiekenborrestraat werd aangelegd. Door het natte najaar werden de werken opnieuw stilgelegd doordat het terrein weer volledig onder water kwam te staan. 

De fietssnelweg werd inmiddels volledig aangelegd in asfalt en vormt nu een vlotte en comfortabele verbinding tussen de Schiptrekkersbrug en de Thontlaan.
Naast deze hoofdroute werden er ook wandelpaden gerealiseerd in grindgazon. Dit materiaal zorgt niet alleen voor een natuurlijke en groene uitstraling, maar blijft bovendien stevig en goed begaanbaar voor wandelaars, ongeacht het weer. In het kader van beleving en rust werden twee vlonders geplaatst: één direct aan het water, die bezoekers toelaat om van dichtbij van het uitzicht op de Dender te genieten, en een tweede in de groenzone, waar men zich midden in het parklandschap kan terugtrekken. Daarnaast werd er doorheen het Denderpark zitgelegenheid voorzien in de vorm van zowel betonnen als houten zitelementen. Deze nodigen uit tot ontspanning en maken het park toegankelijk voor jong en oud. Ook aan de jongste bezoekers werd gedacht: er werden diverse speelelementen geplaatst, zodat kinderen zich er op een veilige en speelse manier kunnen uitleven. Er staan nog enkele kleine zaken op de planning; signalisatie en verlichting aanbrengen. Aansluitend kan het park geopend worden voor het grote publiek. 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Het project is in tijd vertraagd, de hoofdreden hiervan is de overvloedige regenval. Door het natte jaar 2024 was het niet mogelijk om veel werkzaamheden uit te voeren op dit terrein. 

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G