Als Klimaatgezonde Gemeente willen we ook bewust omgaan met ons papierverbruik. Voor onze externe communicatie gaan we steeds meer uit van het 'digital first'-principe: bij elk communicatieproject bepalen we eerst of digitale communicatie wenselijk en mogelijk is, afhankelijk van de communicatiedoelstellingen, de boodschap en de doelgroep(en). Waar nodig blijven we wel de traditionele kanalen inzetten voor burgers die minder vertrouwd zijn met de nieuwe media of als een traditioneel kanaal sowieso een meerwaarde biedt.

We gaan dus voor 'bewust digitaal' door een slimme kanaalmix in ons communicatiebeleid waarbij digitaal en papier elkaar versterken. Op deze manier hopen we het gemeentelijk drukwerk te verminderen, zowel voor promomateriaal zoals affiches en flyers als voor brochures en het gemeentelijke infoblad.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

Bij elke communicatievraag wordt nagedacht of drukwerk noodzakelijk is in de communicatiemix. We zetten vaak in op digitale promotie en beperken drukwerk tot het minimum en enkel indien dit een duidelijke meerwaarde heeft.

Aantal stuks (totaal) 2020 2021 2022 2023 2024 2025
1e jaarhelft: 75.250 29.250 41.705 52.138 40.752 33.920
2e jaarhelft: 52.750 34.250 53.857 60.017 39.326  
Totaal: 128.000 63.500 94.932 112.155 80.078  
Aantal stuks (volgens type) 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Affiches: 2200 630 1816 4611 2412 1122
Brochures: 30.500 4000 9801 12.601 7952 9501
Flyers: 28.650 35.700 45.651 3595 40.455 12.301
Folders: 9500 10.000 8250 12.900 8950 2200
Panelen (dibond, forex...): 135 100 62 42 72 113
Postkaarten en uitnodigingen: 18.500 3900 16964 14.771 5256 4260
Stickers / / / 15.709 1650 825
Spandoeken: 30 10 6 33 105 6

 

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

G