Het voorkomen en bestrijden van langdurige leegstand/verwaarlozing van woningen en gebouwen vormt een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk woonbeleid. Het is noodzakelijk om dit aan te pakken omdat langdurige leegstand/verwaarlozing op verschillende wijzen hinder en mogelijk gevaar kunnen veroorzaken. Het is ook van belang voor de beeldkwaliteit van een buurt.

Het doel van een leegstands- en verwaarlozingsbelasting is dat er zoveel mogelijk woningen en/of gebouwen van goede kwaliteit effectief volgens hun functie gebruikt worden. Dit bepaalt dat in Denderleeuw een register verwaarlozing en een register leegstand wordt bijgehouden en hierop frequent gecontroleerd wordt om streng aan te pakken waar nodig.

Status

Continu

Stand van zaken (toelichting)

Ook het voorbije jaar bleef ons lokaal bestuur zich onverminderd inzetten voor de verbetering van de woonkwaliteit en de strijd tegen verloedering van de leef- en woonomgeving. Minstens éénmaal per jaar wordt een actualisatie van het gemeentelijk register van leegstand en verwaarlozing doorgevoerd. Dit betekent de integrale behandeling van beroepen, vrijstellingsaanvragen, aanvragen tot schrapping en bezwaren tegen de heffing. Hiermee sporen we eigenaars aan tot actie (renovatie, verkoop, ...). Zolang een pand niet geschrapt is uit het register, is er immers een belasting verschuldigd. 

De werkwijze voor het opsporen van verwaarlozing is wat bijgestuurd: er is een samenwerking met de gemeenschapswachten die de panden zullen signaleren. Het bijhouden van het register verwaarlozing en inkohieren heffing verwaarlozing blijft aangehouden.

De opnamebrief leegstand en verwaarlozing werd geüpdatet, en informeert de eigenaars over mogelijke opties ivm: 

  • Duurzaam renoveren - gratis bouw- en renovatieadvies
  • Verhuren via woonmaatschappij Dender-Zuid
  • Het conformiteitsattest

Om langdurige leegstand/verwaarlozing/ongeschikt-onbewoonbaarheid te bestrijden zal 'het toepassen van het sociaal beheersrecht' vanuit het intergemeentelijke samenwerkingsverband woonbeleid Denderleeuw-Haaltert-Ninove worden onderzocht naar haalbaarheid en budget. Een eerste opstartvergadering werd ingepland en het is nu de bedoeling om met de gekregen input over de betekenis, de procedure & de doelstelling van de actie aan de slag te gaan. 

De cijfers:

  2021 2022 2023 2024 2025
Inventaris leegstaande woningen & gebouwen 73 79 87

114 

95
Inventaris verwaarloosde woningen & gebouwen 10

10 11 11
Inventaris ongeschikt-onbewoonbare panden 31 36 38 18 17

Het procentueel beperkt aantal dossiers die aanleiding geven tot (gedwongen) invorderingen & het lage aantal heffingen a rato van 6.000 EUR (maximum) tonen aan dat de ruimtelijk onwenselijke situatie inzake leegstand/verwaarlozing (aanleiding tot kraakpanden, versnelde verloedering woningen en gebrek aan sociale controle), in veruit de meeste gevallen opgelost raakt onder druk van de reglementering. Ook de opnamedata weergegeven in de registers tonen dit aan. Vele eigenaars leveren inspanningen om leegstand of verwaarlozing weg te werken voor ze heffingsplichtig worden (renovatienota (1 jaar) of vrijstelling wegens omgevingsvergunning (2 jaar)).

Het kohier belasting op leegstaande woningen en gebouwen en verwaarloosde woningen en gebouwen werd goedgekeurd door het schepencollege op 29 april 2025 en daaruit blijken de volgende cijfers:

Leegstand:

  • 9 voor een 1e heffing (1500 euro)
  • 11 voor een 2e heffing (3000 euro)
  • 3 voor een 3e heffing (6000 euro)
  • 2 voor een 4e heffing (6000 euro)
  • 3 voor een 5e heffing (6000 euro)
  • 2 voor een 6e heffing (6000 euro)

Verwaarlozing:

  • 2 voor een 1e heffing (1500 euro)
  • 1 voor een 2e heffing (3000 euro)
  • 1 voor een 4e heffing (6000 euro)

De heffingsreglementen ikv wonen worden in het najaar gecontroleerd en mogelijk herzien.

Stand van zaken (indicator)

G

Tijd

Tijd (indicator)

G

Geld

Geld (indicator)

-