Trekker CBS
Andy Depetter

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2020

Alleen al vorig jaar verwelkomden gemeente- en OCMW-bestuur samen zo’n 39 nieuwe (ook tijdelijke) personeelsleden. Onder het motto ‘je krijgt maar één kans om een goeie eerste indruk te maken’ moet een bijgestuurd onthaalbeleid de positie van de gemeente en OCMW verstevigen in de strijd om talent, en tegelijk vormt dit de basis van het retentiebeleid. Er is al een onthaalbeleid met checklists en onthaalgesprekken: deze worden onder de loep genomen, getoetst aan de praktijk en verbeterd waar mogelijk. Zo moet er nog meer aandacht komen voor thema’s als veiligheid op het werk en informatieveiligheid.

Het is de bedoeling ook voor door- en uitstroom een duidelijk beleid uit te werken met checklists en doorstroom- of exitgesprekken. Formele procedures voor door- en uitstroom ontbreken voorlopig immers. Het is een uitdrukkelijke vraag vanuit het informatieveiligheidsplan om hier werk van te maken.

Vanuit de dienst Personeel moet bovendien een proces georganiseerd worden om personen die al heel wat jaren in een job zitten te vragen hoe ze hun functie zien, wat ze liever zouden doen, wat hen energie geeft of kost. Niet met de angst of de verplichting om te veranderen, maar om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren daar waar het mogelijk is binnen de contouren van een lokale overheid. Dit proces geeft de nodige ruimte om zicht te krijgen op wat we in huis hebben om de steeds wijzigende rollen en functies binnen een lokaal bestuur in te vullen. Duurzame inzetbaarheid is de sleutel en daarin speelt levenslang leren een cruciale rol. Een goed uitgewerkt vormingsbeleid is een meerwaarde in het proces van levenslang leren. Inzicht in het screenen en benutten van talent aanwezig in de organisatie is bovendien een kerncompetentie binnen de dienst Personeel.



Toelichting

O

Kwaliteit

Deze actie stond ingepland in het voorjaar van 2020 als onderdeel van ons informatieveiligheidsplan en kwam deels aan bod tijdens de Audit informatieveiligheid begin 2020, maar het uitschrijven van procedures werd uitgesteld wegens andere prioritaire projecten ingevolge de coronacrisis. Inzetten op talent wordt wel continu opgevolgd via onthaalgesprekken, uitdienstgesprekken en feedbackgesprekken. Eind 2020 werden ook een aantal peter-meter-trajecten opgestart om nieuwe diensthoofden een goede start te kunnen geven in  onze organisatie. Deze peter-meter-trajecten worden geëvalueerd in de loop van 2021. 

De opmaak van een onthaalbrochure voor de kinderbegeleiders van het Huis van het Kind werd eind juni 2021 voltooid. Hierin worden de medewerkers van onze buitenschoolse kinderopvang wegwijs gemaakt in de werking van de dienst en krijgen zij antwoord op al hun vragen omtrent verlof, ziekte, werkuren,... in een aantrekkelijk document dat echt op hun maat werd samengesteld. Naar de toekomst toe bekijken we of een dergelijke onthaalbrochure ook kan opgemaakt worden voor de medewerkers van onze technische diensten. Voor hen is de toegang tot de Wegwijzer voor Personeelsleden, waar al deze informatie online beschikbaar is gesteld, immers moeilijker dan voor de bureaumedewerkers in onze organisatie. Een onthaalbrochure die al deze weetjes op maat voor hen groepeert, kan dan een mooi alternatief bieden dat veel toegankelijker is dan het arbeidsreglement of de RPR op zich. 

O

Tijd

Vertraagd

--

Geld