Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2021

Naast de fysieke dienstverlening kiezen we ervoor om ook een kwaliteitsvolle en toegankelijke e-dienstverlening uit te bouwen. De gemeentelijke website is en blijft daartoe de belangrijkste toegangspoort voor onze inwoners.

De website denderleeuw.be is de motor van de e-dienstverlening en digitale communicatie. We moeten dus blijvend inzetten op de continue ontwikkeling en uitbreiding van de webstek, met speciale aandacht voor de toegankelijkheid van de dienstverlening, gebruiksvriendelijkheid, performantie en aanpassing aan de noden van de dag. De belangrijkste bouwstenen van de website zijn de productencatalogus en het digitaal loket, waardoor de website - in de mate van het mogelijke - een gelijkwaardig alternatief kan worden voor de fysieke dienstverlening en 24 uur per dag toegankelijk is.

Ook usability, veiligheid en responsiviteit zijn belangrijke criteria voor het gebruiksgemak van de burgers, wat zich vertaalt in het design en de informatiearchitectuur van de website.



Toelichting

G

Kwaliteit

Begin januari 2021 ging onze vernieuwde website online. Dit ambitieuze doel werd gehaald door enorme inspanningen van het gemeentelijke SPRINT-webteam onder leiding van de communicatiedienst en onze nieuwe webbouwer Paddle. Door het wegvallen van de ondersteuning bij de websitebouwer van dat moment & de coronacrisis was het project van de totale vernieuwing van de website immers eind 2020 versneld opgestart. De noodzaak voor een performante, toegankelijke en gebruiksvriendelijke website werd snel en dringend voelbaar naarmate de coronacrisis verder escaleerde, in het bijzonder vanaf de periode van lockdown en de invoering van het werken op afspraak. Ook binnen de crisiscommunicatiecampagne speelde en speelt de website als centraal informatiepunt een cruciale rol.

Op basis van analyses van de huidige website en de algemene trends binnen webontwerp en digitale communicatie werden een eerste concept en design mbt de functionaliteiten en navigatie van de nieuwe website uitgetekend. Speerpunten zijn het strakke, responsieve ontwerp voor de webpagina’s, een sobere startpagina met een centrale en sterke zoekfunctie en 10 toptaken, de verdere uitbouw van het digitaal loket en een koppeling met de UiT-databank. Een nieuwe navigatiestructuur werd uitgetekend en de productencatalogus op de huidige website werd grondig geüpdatet en stelselmatig overgezet naar het nieuwe content management systeem, dat op het gloednieuwe Drupal 9 platform draait.

Ook de integratie van Mijn Burgerprofiel werd meteen meegenomen in het project. Via Mijn Burgerprofiel, een initiatief van de Vlaamse overheid met samenwerking van alle overheden in ons land, kunnen burgers veilig aanmelden en surfen op de overheidswebsites van de federale, Vlaamse en lokale overheid. De integratie van Mijn Burgerprofiel in de nieuwe website, en de koppeling met de eBox voor burgers, werd meteen na de livegang geïmplementeerd in samenwerking met Informatie Vlaanderen en Paddle. 

Denderleeuw zet al enkele jaren hard in op de digitalisering van haar dienstverlening én organisatiestructuur. De nieuwe website vormt in dit verhaal ‘ons digitaal gemeentehuis’ dat 24/7 open is. De site is daarom in de eerste plaats een volledige en gemakkelijk doorzoekbare producten- en dienstencatalogus. Op deze ‘productpagina’s’ geven we door opvallende actieknoppen ook een kanaalvoorkeur mee, die afgeleid is uit ons dienstverleningsconcept dat in 2016 werd uitgetekend. Alle producten die online kunnen aangevraagd of afgehandeld worden, zijn ook nog eens apart verzameld in ons digitaal loket. Het digitaal loket bundelt momenteel al meer dan 90 online diensten!   

Belangrijke bouwstenen voor dit digitaal loket zijn enerzijds de webloketten eGovFlow Burgerzaken- Strafregister en Eagle (aanvraag en behandeling van vergunningen inname openbaar domein) en anderzijds de eigen webformulieren. De nieuwe module webformulieren maakt het mogelijk om complexere online formulieren te maken die ook gebruiksvriendelijk zijn. Sinds de start in januari tot eind juni 2021 werden maar liefst 65 webformulieren gemaakt (op de 'oude' website hadden we 34 webformulieren). Van januari tot juni 2021 ontvingen we in totaal 1907 aanvragen via een webformulier (in 2020 waren dat er 1515 op een volledig jaar en in 2019 klokten we af op 1079). De meest gebruikte webformulieren zijn de meldingskaart (335), het afsprakenformulier (367), aanvraag Belgische nationaliteit (91), aanvraag notariële inlichtingen (90), de melding van de organisatie van een evenement (40), de aanvraag financiële tussenkomst in afvalfactuur (34) en de nieuwe sollicitatieformulieren (samen goed voor 400 sollicitaties op 11 vacatures). Daarnaast zijn er ook nog de bevraging rond de volkstuinen (34) en de inschrijvingen voor onder meer de webinars Week van de Opvoeding (78), participatiemoment herbestemming kerk Iddergem (35), de online infovergadering CAR (28) en Blokspot (66).

Voor het tweede deel van 2021 wordt alles in gereedheid gebracht om een nieuwe webshop voor Vrije Tijd en Kinderopvang te lanceren. 

G

Tijd

Versneld 

G

Geld