Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Vertrekkende vanuit de missie en visie van onze organisatie en de meerjarenplanning voor deze legislatuur willen we een sterk merk 'Gemeente Denderleeuw' creëren om zo Denderleeuw op de kaart te zetten als aantrekkelijke gemeente bij inwoners, bedrijven, verenigingen en toeristen. Al onze projecten en campagnes hebben in dit opzicht een onderliggende gemeenschapsvormende en imagoversterkende doelstelling. Actieve proces- en beleidscommunicatie moet hierbij bijdragen tot goed geïnformeerde burgers en ondernemers die op de hoogte zijn van de projecten en acties van het gemeentebestuur. Zo willen we hen motiveren om hun rol op te nemen in de lokale gemeenschap, gesteund door een sterk lokaal bestuur dat vertrouwen en vastberadenheid uitstraalt bij inwoners, partnerorganisaties, verenigingen en bedrijven. Ook het creatief maar consequent doortrekken van onze gemeenschappelijke huisstijl bevordert de herkenbaarheid en positionering van het lokale bestuur als één organisatie. Bovendien streven we ernaar dat ook onze medewerkers en vrijwilligers deze identiteit van gemeente Denderleeuw uitdragen en fungeren als ambassadeurs van onze organisatie.



Toelichting

Het inzetten op imagoversterkende communicatie is een continu proces: we werken meer en meer aan een vertaling van ons raamwerk uit het meerjarenplan naar communicatie rond concrete acties en realisaties.

In het voorjaar van 2021 werd binnen onze organisatie een interne bevraging opgezet specifiek om onze communicatiewerking kritisch te bekijken. We vinden het immers belangrijk dat onze communicatie onze werking ondersteunt, ons helpt om onze doelstellingen te realiseren. Daar wordt veel in geïnvesteerd en hard aan gewerkt. We willen weten of onze communicatie voor iedereen goed verloopt, waar onze communicatiewerking aansluit bij de doelstellingen van de diensten, en wat we kunnen doen om dit te verbeteren. We laten ons hiervoor bijstaan door een externe communicatieadviseur. Dit traject verliep in drie fasen:

  • een brede online bevraging bij een aantal medewerkers doorheen de organisatie (maart 2021)
  • individuele gesprekken met een aantal interne stakeholders bij het beleid en de diensten om op sommige thema's dieper in te gaan (april 2020)
  • bespreking resultaten en mogelijke handvaten tijdens een workshop met communicatiedienst, vertegenwoordiging college en managementteam (juni 2021)

In het oog springende campagnes en acties in het voorjaar van 2021 waren er naar aanleiding van

  • de lancering van de nieuwe website met een volledig nieuw luik om Denderleeuw te ontdekken en het vernieuwde digitaal loket,
  • de vernieuwde woon- en energiepremies,
  • de inleefweek armoede (waarbij 12 gezinnen een week moeten rondkomen met een zeer beperkt budget; hieraan namen ook mandatarissen en ambtenaren deel),
  • de samenwerking met BEEGO voor ICT-ondersteuning bij onze inwoners, 
  • de campagne voor fietsveiligheid in het straatbeeld,
  • de 'Ja, ik wil'-vaccinatiecampagne met bekende koppen,
  • de start van het kajakseizoen en de nationale introductie van het 'riverbiken' in Denderleeuw,
  • de start van de vernieuwingswerken aan het station,
  • de EK-pronostiek voor handelszaken en inwoners,
  • de alternatieve Kunstroute,
  • de start van de vernieuwing van de wandelroutes in Denderleeuw, met nieuwe bewegwijzering en folders en een digitaal luik op Route You en de website,
  • de uitzending van de documentaire op 15 februari 2021 over ultraloper en Denderleeuwenaar Jean-Paul Praet op Sporza met (financiële) ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur
  • het participatietraject rond het nieuwe Vrijetijdshuis...

Op de nieuwe gemeentelijke website die begin 2021 werd gelanceerd, werd ook 'Denderleeuw in cijfers' ingevoegd waarop geïnteresseerden heel wat kerncijfers uit officiële databanken over onze gemeente kunnen terugvinden, zoals over demografie, wonen, fiscale statistieken, detailhandel, klimaat, ... Hierbij werden ook maatwerktegels voorzien waarop de coronacijfers voor onze gemeente inzichtelijk worden gemaakt, net als de cijfers over onze dienstverlening bij de dienst Burgerzaken.

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld