Trekker CBS
Yves De Smet

Status
In uitvoering

Planning
Startdatum: 01-01-2020
Einddatum: 31-12-2025

Het bekijken van de verkeersstromen en het parkeerbeleid op ons grondgebied zal resulteren in de nood aan het uitvoeren van kleine verkeersingrepen om dit te realiseren. Dit kan gaan over de aanleg van fietssuggestiestroken, de invoering van een zone 30, de inrichting van eenrichtingsstraten, ...



Toelichting

Sinds 2018 wordt ieder jaar minstens één bushalte aangepast aan de toegankelijkheidsnormen van De Lijn, net als de voetpaden in de omgeving ervan. Dit jaar werden de bushaltes in de Boriaustraat aangepakt. Deze vormden immers een moeilijk punt voor het doorgaand verkeer en voor verkeer in de schoolomgeving in de Landuitstraat, aan de treinhalte van Iddergem. De zone tussen het kruispunt Boriaustraat-Landuitstraat en Boriaustraat 17 (overgang asfalt naar beton) werd vernieuwd met het oog op een betere toegankelijkheid van de bushalte, meer veiligheid voor scholieren en voetgangers, het optimaliseren van de doorstroming en kwalitatieve verbetering / verfraaiing van de openbare ruimte. De werken werden gegund in 2020 en bestonden uit:

  • het optrekken van het voetpadniveau en het plaatsen van aanrijdbare boordstenen en blindegeleidetegels voor het toegankelijk maken van de halte voor gebruikers met beperkte mobiliteit
  • het verplaatsen van de bushalte richting Aalst en het creëren van een breder perron, zodat er meer wachtruimte ontstaat en wachtende reizigers het voetpad voor passerende voetgangers niet langer versperren
  • het plaatsen van schuilhuisjes voor het verhogen van het comfort voor de wachtende reizigers
  • de heraanleg van de ruimte tussen de rooilijnen voor verfraaiing van het openbaar domein door vernieuwen van de rijweg in asfalt en aanplant van openbaar groen als buffer tussen de spoorweg en de rijweg

Deze werken werden uitgevoerd tussen 16 februari en 31 maart 2021.

In het kader van de Verkeersweek wenste het Leonardocollege in de week van 19 tot en met 23 april 2021 het concept 'schoolstraat' uit te testen en de Collegestraat verkeersvrij te maken tijdens het begin en einde van de schooluren. In een schoolstraat is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers. Om de veiligheid van de weggebruikers te waarborgen en een vlot verloop van de organisatie te verzekeren werd een specifieke verkeersregeling opgesteld door de mobiliteitsdienst in de vorm van een gemeentelijke tijdelijke politieverordening. Het college van burgemeester en schepenen gaf hiervoor haar fiat op 9 maart 2021.

Begin juni kondigde ons lokaal bestuur de aanpassing aan van de fietsdoorsteek aan de gemeenteschool in Welle. Deze doorsteek wordt volledig rechtgetrokken. Met een kleine ingreep ter hoogte van de Onderwijsstraat wordt deze oversteekplaats voor fietsers komende van het Welleplein richting de Broekstraat fietsvriendelijker en veiliger. Concreet worden de markeernagels herschikt, de boordstenen verlaagd en de fietsoversteekplaats aan de Onderwijsstraat herschilderd. De werken worden in de zomerperiode uitgevoerd door de gemeentediensten en door een externe aannemer.

Midden juni 2021 startte de gemeentelijke wegenploeg met het opvullen van putten in verschillende voetwegen op ons grondgebied. Meer specifiek ging het over

  • de voetwegen rond het Walleken,
  • de voetweg naast het spoor in de Landuitstraat richting Okegem en 
  • de voetweg richting spoorweg op het einde van de Molenbeekstraat

Zie ook A10511 (Herinrichting schoolomgeving Landuiterke) en A10600 (Herinrichting schoolomgeving Kerkstraat Welle).

G

Kwaliteit

G

Tijd

G

Geld